Fińskie linie lotnicze Finnair wprowadziły nową usługę, która umożliwia pasażerom odprawę na swój lot poprzez Facebooka, najpopularniejszy na świecie serwis społecznościowy.

W szybko zmieniającym się pod względem technologicznym świecie odprawa przez telefon czy przez Internet już nie wystarcza. Dlatego linie lotnicze sięgają po coraz to nowsze sposoby dokonania odprawy przed podróżą samolotem. Na taki krok zdecydowały się linie Finnair, które umożliwiają pasażerom dokonanie odprawy poprzez Facebooka.

Podczas odprawy na portalu społecznościowym użytkownik będzie widział mapę z rozkładem miejsc w samolocie, która wyświetli profile innych pasażerów danego lotu, a zarazem użytkowników Facebooka, którzy dokonali odprawy właśnie poprzez portal oraz zajmowane przez nich miejsca w samolocie. Po zakończeniu procesu odprawy pasażer będzie mógł udostępnić automatycznie swoim znajomych cel podróży oraz przybliżoną godzinę przylotu do miejsca docelowego.

ikona lupy />
Najbezpieczniejsze linie lotnicze w 2012 roku / Bloomberg / Tomi Setala

- Wielu ludzi lubi dzielić się ze znajomymi z Facebooka informacjami o swoich podróżach. Chcieliśmy trochę im to ułatwić.

Nową możliwość z pewnością docenią także osoby, które lubią wiedzieć, z kim podróżują oraz pasażerowie chętnie zawierający nowe znajomości — mówi Aku Varamäki, kierownik ds. mediów społecznościowych linii Finnair.

Z kolei wiceprezes ds. marketingu, Jarkko Konttinen mówi, że Finnair chce sprawić, że podróże samolotami będą miały także towarzyski aspekt. Szukamy nowych sposobów wykorzystania mediów społecznościowych w czasie podróży, by były one ciekawsze.

Usługa odprawy przez Facebooka nie jest oczywiście obowiązkowa. Każdy pasażer może zdecydować, w jaki sposób chce się odprawić. Usługę można również wyłączyć i zablokować innym użytkownikom widoczność profilu na mapie z rozkładem miejsc w samolocie.

Siłę serwisów społecznościowych odkryły również w zeszłym roku holenderskie linie lotnicze KL, które wprowadziły usługę „Meet and Seat”, która pozwala na sprawdzenie profili pasażerów portali społecznościowych, którzy będą lecieć tym samym samolotem. Usługa wyświetla profile współpasażerów, którzy zgodzili się na udostępnienie swoich danych innym użytkownikom. Dzięki temu można wybrać miejsce obok osoby, która ma podobne zainteresowania, albo zupełnie przeciwnie, usiąść jak najdalej od konkretnej osoby – wszystko po to, aby podróż samolotem upłynęła w jak najlepszych warunkach.