statystyki

Klienci linii lotniczych będą mieli (swojego?) rzecznika

autor: Aleksander Moroz, Przemysław Szmidt08.01.2019, 08:47; Aktualizacja: 08.01.2019, 09:10
Pasażerowie linii lotniczych i klienci biur podróży mogą liczyć, że wraz z pojawieniem się rzecznika ich interesów będą mogli łatwiej uzyskać odszkodowanie od przewoźników, organizatorów turystyki i sprzedawców biletów, np. z tytułu opóźnienia lotu czy innych reklamacji związanych z podróżami.

Pasażerowie linii lotniczych i klienci biur podróży mogą liczyć, że wraz z pojawieniem się rzecznika ich interesów będą mogli łatwiej uzyskać odszkodowanie od przewoźników, organizatorów turystyki i sprzedawców biletów, np. z tytułu opóźnienia lotu czy innych reklamacji związanych z podróżami.źródło: ShutterStock

Rzecznik praw pasażera to nowa instytucja, która pojawi się przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Od kwietnia to on ma prowadzić postępowania sporne między pasażerem a przewoźnikiem lotniczym, organizatorem turystyki albo sprzedawcą biletów. Będzie mógł też zgłosić wniosek o przeprowadzenie postępowania nadzorczego przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Instytucję rzecznika praw pasażerów (RPP), który ma działać przy prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), powołuje ustawa z 14 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (czeka obecnie na podpis prezydenta, a ma wejść w życie 1 kwietnia). Jego głównym zadaniem ma być prowadzenie postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich między pasażerem a przedsiębiorcami: przewoźnikiem lotniczym, organizatorem turystyki albo sprzedawcą biletów.

Przy czym chodzi tu o spory:

  • z przewoźnikiem lotniczym – w zakresie roszczeń majątkowych wynikających z przepisów rozporządzenia nr 261/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r., ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dłuższego opóźnienia lotów (Dz.Urz. UE z 2004 r. L 46, s. 1);
  • z przewoźnikiem lotniczym, organizatorem turystyki albo sprzedawcą biletów – w zakresie roszczeń majątkowych wynikających z przepisów rozporządzenia nr 2111/2005/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty i informowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz (Dz.Urz. UE z 2005 r. L 344, s. 15).

Zatem to do RPP zwróci się po zmianach pasażer, któremu np. nie udało się uzyskać odszkodowania z tytułu opóźnienia w locie czy załatwić pozytywnie innej reklamacji. Jest to istotna zmiana obecnie obowiązującej regulacji. Dotychczasowy administracyjny sposób rozpatrywania skarg pasażerów zostanie bowiem zastąpiony modelem pozasądowego arbitrażu i mediacji (prowadzonej przez wyspecjalizowaną komórkę ULC). Obecnie to prezes ULC rozstrzyga spór pomiędzy przewoźnikiem lotniczym a konsumentem, wydając decyzję administracyjną.

Powoływanie/odwoływanie

Rzecznik praw pasażerów będzie wyznaczany przez prezesa ULC spośród pracowników urzędu na pięć lat. Przepisy wymagają, by miał wyższe wykształcenie oraz wiedzę i doświadczenie w zakresie ochrony praw pasażera lub konsumenta, a także był członkiem korpusu służby cywilnej. Również członkowie jego zespołu będą musieli spełniać powyższe wymagania, ponieważ rzecznik będzie mógł upoważnić ich do prowadzenia postępowań pozasądowego rozwiązywania sporów pasażerskich.


Pozostało jeszcze 77% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • huberto(2019-02-05 19:05) Zgłoś naruszenie 20

    W sumie dobrze że taki urząd powstaje, ja na szczęście nie miałem żadnych niespodzianek czy dużych opóźnień latając enter air z tui na wakacje i oby tak pozostało

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane