Projekt poznańskiej odnogi “igreka” nabiera więc tempa.
Po zatwierdzeniu koncepcji programowo-przestrzennej (KPP) spółka CPK płynnie przeszła do prac nad opracowaniem projektu budowlanego, które mają potrwać do III kwartału 2026 r. W IV kwartale 2026 r. CPK planuje złożenie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę – jego pozyskanie umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych w I kwartale 2028 i przekazanie linii do eksploatacji do końca 2035 r.
Aktualnie trwają prace nad opracowaniem koncepcji programowo – przestrzennej dla obwodnicy kolejowej Kalisza. Ukończenie prac nad tym dokumentem oraz jego odbiór planowane są w IV kwartale bieżącego roku. W lutym 2025 r., spółka CPK złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Poznaniu wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla 74-kilometrowego odcinka linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Sieradzem, Kaliszem i Pleszewem. Natomiast w grudniu zeszłego roku - dla 72-kilometrowego odcinka Pleszew – Poznań. Do końca bieżącego roku spółka planuje złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla 9 – kilometrowej obwodnicy kolejowej Kalisza.
- Wnioski o decyzję środowiskową to ważny etap prac przygotowawczych dla linii kolejowej „Y”, czyli linii łączącej CPK, Warszawę Łódź, Poznań i Wrocław. Raporty o oddziaływaniu na środowisko zawierają m.in. analizy akustyczne opracowane dla prędkości projektowej 350 km/h. Były to pierwsze wnioski spółki CPK w sprawie decyzji środowiskowej złożone dla linii kolejowej o takiej prędkości – mówi dr Filip Czernicki, prezes CPK.
Linia kolejowa nr 85 na odc. Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań to w sumie ponad 146 km trasy dla Kolei Dużych Prędkości. Prędkość projektowa dla pociągów pasażerskich, które mają poruszać się na tej linii to aż 350 km/h. Trasa jest elementem projektowanej 480-kilometrowej linii „Y”, która połączy Warszawę, CPK, Łódź, Poznań i Wrocław. Dzięki poznańskiemu odcinkowi „Y” zakładany czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Poznaniem powinien wynieść 1 godz. i 38 min.
Linia „Y” jest częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli unijnych priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych. Z Instrumentu „Łącząc Europę” CEF2 na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz – Pleszew – Poznań spółka CPK pozyskała w 2024 roku 162 mln zł. Oznacza to, że inwestycje kolejowe CPK wpisują się w priorytety transportowe UE.
Projekt Uzupełnienie brakującego połączenia na CNC North Sea-Baltic: Opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny – Pleszew – Poznań, realizowany przez CPK, obejmuje przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej oraz złożenie wniosków o pozwolenie na budowę.
- Linia kolejowa Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań będzie fragmentem powstającej w Polsce sieci KDP, stanowiącej część korytarza Morze Północne-Bałtyk. Realizacja projektu przyczyni się do wypełnienia celu, jaki postawiła Komisja Europejska przed państwami członkowskimi, czyli dokończenia sieci bazowej TEN-T do 2030 r.-dodaje drFilip Czernicki, prezes CPK.
Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.