Rozmowa z Andrzejem Kolpakovem, Dyrektorem ds klientów korporacyjnych w Nova Post Poland
1. Jaka jest obecnie koniunktura na rynku usług logistycznych, na którym działa Nova Post?
Nova Post Poland działa na polskim rynku już od dwóch lat - 2 października obchodziliśmy drugą rocznicę otwarcia naszego pierwszego oddziału w Polsce. Polska była pierwszym renkiem, na który Nova Post weszła po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Obecnie firma w Polsce stała się największą naszą siecią w Europie, obejmującą 47 oddziałów, 22 000 partnerskich paczkomatów Inpost i dwa centra logistyczne.
Dynamika rozwoju rynku usług logistycznych w Polsce jest imponująca i Nova Post aktywnie uczestniczy w tym procesie. Ukraina stała się jednym z głównych kierunków polskiego eksportu, i coraz większa część przesyłek między Ukrainą a Polską jest realizowana przez naszą firmę. Utrzymujemy tę dynamikę oferując ekspresowe dostawy od 3 do 5 dni dosłownie wszystkiego - od przesyłek małych do po ponadgabarytowe.
Rynek CEP w Polsce jest dziś jednym z najbardziej rozwiniętych w Europie, np. pod względem ilości maszyn automatycznych do przekazania paczek (APM - automated parcel machine). Jednym z kluczowych wskaźników, który również wyróżnia Polskę na tle innych krajów europejskich, jest liczba punktów PUDO (Pick Up, Drop Off). W Polsce ta liczba wynosi ok.37 PUDO na dziesięć tysięcy mieszkańców, co plasuje Polskę na pierwszym miejscu wśród innych państw europejskich. To imponujący wynik, który pokazuje, jak zaawansowana jest infrastruktura dostawcza w Polsce i jak sprawnie służy mieszkańcom.
Nova Post aktywnie z nim współpracuje z kluczowymi graczami na rynku usług logistycznych oraz e-com. Korzystając z rozbudowanych sieci dostaw partnerów, zapewniamy naszym klientom szybką i niezawodną obsługę.
2. Na czym obecnie koncentruje się firma?
Firma koncentruje się na kilku kluczowych obszarach rozwoju. Przede wszystkim aktywnie zwiększamy geografię dostaw. W najbliższej przyszłości Nova Post planuje uruchomić połączenia logistyczne między Polską, Wielką Brytanią i Mołdawią, a także zapewnić naszym klientom możliwość wysyłania paczek z Polski do dowolnego kraju na świecie. Obecnie klienci w Polsce mogą już wysyłać paczki do 12 krajów europejskich, w których posiadamy oddziały: Hiszpanii, Francji, Niemiec, Włoch, Austrii, Czech, Słowacji, Rumunii, Węgier, Litwy, Łotwy, Estonii. Dokładamy wszelkich starań, aby przesyłki między krajami były dostarczane szybko - 1-2 dni do krajów sąsiadujących z Polską, i 2-4 dni do dalej polożonych, np. Hiszpania lub Francja. Przykładem skuteczności działania jest możliwość dostarczenia paczki z Warszawy do Berlina następnego dnia.
Jednocześnie aktywnie rozszerzamy zasięg naszych dostaw pod adres, i mamy w tym zakresie ambitny cel - dotrzeć własnymi kurierami na 80% terenu Polski już w przyszłym roku. Aby to osiągnąć zwiększamy liczbę kurierów i rozbudowujemy naszą flotę pojazdów. W miastach, gdzie zapotrzebowanie na usługi firmy rośnie, planowane są otwarcia nowych oddziałów, co pozwoli na jeszcze lepsze zaspokojenie potrzeb klientów.
Dodatkowo Nova Post Poland inwestuje w udoskonalanie swoich usług, zapewniając klientom większą wygodę. Wprowadzone rozwiązania obejmują m.in. wydłużone przechowywanie paczek, szybki kalkulator kosztów dostawy, możliwość przekierowania przesyłki oraz dostawę bagażu i paczek o niestandardowych rozmiarach.
3. Czego nowego mogą oczekiwać klienci z segmentów B2B oraz B2C?
Obecnie Nova Post aktywnie rozwija swoją działalność zarówno w segmencie B2B, jak i B2C, w szczególności obsługując setki tysięcy przesyłek z polskich i europejskich sklepów internetowych do Ukrainy. Obserwujemy rosnące zapotrzebowanie na te nasze usługi, i wszystko wskazuje na to, że w nasępnym 2025 roku liczba takich przesyłek może przekroczyć milion.
Klienci indywidualni mogą spodziewać się nowych usług, dzięki którym dostawa stanie się jeszcze wygodniejsza. Wkrótce pojawi się możliwość odbioru przesyłek w dniu złożenia zamówienia kuriera oraz wybór dogodnej godziny dostawy. Dzięki temu klienci będą mogli dostosować nasze usługi do swojego harmonogramu i potrzeb.
Przygotowujemy także lepsze rozwiązania dla klientów biznesowych. Jedną z kluczowych usług, która zostanie wprowadzona w najbliższym czasie, będzie usługa "cash on delivery", tj. „za pobraniem”, dzięki której za towar wysłany z Ukrainy do Polski zapłacisz dopiero przy odbiorze.
Ponadto, planujemy uruchomić fullfilment w Polsce, co w konsekwencji znacznie ułatwi przedsiębiorcom przechowywanie, pakowanie i dostarczanie towarów. Jest to szczególnie ważne dla ukraińskich przedsiębiorców, którzy chcą wejść na polski rynek. W taki sposób wespzemy ich przy sprzedazy i wysyłce, i jednocześnie rozszerzymy ofertę dla polskich konsumentów.
4. Firma działa w skali międzynarodowej. Na ile konflikt zbrojny na Wschodzie wpływa na rynek usług logistycznych?
Przed wybuchem pełnoskalowej wojny, znaczna część ładunków była transportowana drogą lotniczą. Obecnie przestrzeń powietrzna Ukrainy pozostaje zamknięta dla lotów cywilnych, a transport morski stał się niebezpieczny z powodu min. W konsekwencji, transport towarów jest realizowany drogą lądową, początkowo wiązało się z wyzwaniami związanymi z przekraczaniem granic, głównie dużymi kolejkami. Obecnie sytuacja się w miarę ustabilizowała.
Mimo zniszczonej infrastruktury (zbombardowane drogi, mosty, inna infrastruktura), Nova Post zdołała opracować nowe trasy dostaw w Ukrainie, skracając czas przewozu o dwie godziny – do maks.24 godzin. Aktualnie Nova Post w Ukrainie obsługuje 1,5 mln paczek dziennie, a w pierwszej połowie 2024 roku liczba dostarczonych przesyłek wzrosła o 17% w porównaniu z rokiem ubiegłym i wyniosła 222 mln paczek i ładunków.
Bez względu na utrudnienia o charakterze makroekonomicznym, logistyka pozostaje krytycznie wazną branżą gospodarki, w krórej postepuja procesy optymalizacji kosztów i cyfryzacja. Obserwujemy że znaczna ilość firm ukraińskich w dalszym ciągu relokuja swoją działalność na zachód. I chodzi tutaj nie tylko o rynek europejski, ale też o migrację wewnetrzną, która powoduję zmiany mocy infrastrukturalnych i otwiera nowe możliwości w przyszłości.
Podjeliśmy decyzje o dywersykacji ryzyka jednego kraju i w dniu dzisiejszym Nova Post działa już w 16 krajach Europy. Nasza sieć obejmuje 84 000 punktów usługowych, w tym własne oddziały, partnerskie placówki, automaty paczkowe i punkty nadania. Planujemy również otwarcie nowych lokalizacji.
Ponadto rośnie zapotrzebowanie na usługe fulfilmentu, ponieważ każdy kryzys wymaga od biznesu outspurcingować niektóre procesów. Posiadanie własnej logistyki staje się nieopłacalne. Gdyż to generuje stałe wydatki, które trzeba ponosić niezależnie od wielkości sprzedaży: na wynajem magazynów, prąd, media, a także na wynagrodzenia kurierów i magazynierów. Outsourcing logistyki pozwala przedsiębiorstwom zachować większą elastyczność w przypadku wahań popytu.
Aktywnie rozwijamy usługę fulfilment, wdrażając ją na tych rynkach, gdzie już jesteśmy obecni. W przyszłym roku planujemy zainwestować w automatyzacje tych procesów, aby ułatwić pracę i usprawnić proces dostawy.
To właśnie z powodu wojny w Ukrainie Nova Post dąży do całkowitej niezależności energetycznej. Pierwszą rzeczą, którą zrobiliśmy jesienią 2022 roku w odpowiedzi na przerwę w dostawie prądu związaną z rosyjskimi atakami na system elektroenergetyczny Ukrainy, był zakup tysięcy generatorów i zapewnienie swoim oddziałom stabilną komunikację za pośrednictwem Starlink. Również w tym roku w 5 naszych sortowniach w Ukrainie zainstalowano agregaty kogeneracyjne i elektrownie słoneczne, co pozwala nam zapewnić nieprzerwaną działalność operacyjną. W przyszłym roku planujemy je zainstalować w kolejnych 5 obiektach.
Nova Post posiada obecnie największą sieć logistyczną w Ukrainie: 12 400 oddziałów i ponad 20 000 automatów paczkowych, w tym w miejscowościach przyfrontowych. Tylko w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2024 r. firma powiększyła swoją sieć o ponad 4 000 nowych placówek.
5. Jakie są trendy przyszłości na rynku, na którym operuje Nova Post?
Jestem przekonany, że trend na dostawy pod wskazany adres ma szansę utrzymać się w przyszłości. Już dziś widzimy, że gdy tylko uruchomimy usługę w konkretnym mieście, liczba przesyłek natychmiast wzrasta. Dlatego aktywnie skalujemy dostawy pod adres, aby sprostać oczekiwaniom klientów.
Jednocześnie, dynamiczny rozwój e-commerce, którego prognozy zakładają wzrost w Polsce o 30% do 2028 roku, wyraźnie wpływa na wzrost zapotrzebowania na rozwiązania logistyczne, takie jak automaty paczkowe i punkty PUDO.
Szybkość i wygoda dostawy to kolejny trend, który się utrzyma. W Polsce dostarczenie paczki w ciągu 1-2 dni jest już standardem, choć jeszcze do niedawna w Europie to była usługa premium. Nova Post, podążając za tym trendem, oferuje dostawy na następny dzień, a także dostawy kurierskie nawet w weekendy bez dodatkowych opłat.
Mówiąc o trendach oczywiście nie sposób pominąć postępującą cyfryzację. Klienci mogą teraz zrobić wszystko online - od zamówienia paczki po dokonanie płatności. Rozwiązania cyfrowe upraszczają procesy, a to dopiero początek, ponieważ cyfryzacja będzie jednym z kluczowych obszarów rozwoju w nadchodzących latach.