Beton jest materiałem, który znalazł zastosowanie do budowy dróg pod koniec XIX wieku. Pierwsza nawierzchnia betonowa powstała w 1888 roku na placu Solnym we Wrocławiu. Następnie wykorzystano technologię do budowy nawierzchni na znanej nam autostradzie A4, która w latach 30-tych XX w. połączyła zagłębie Ruhry z Górnym Śląskiem. Pierwszy polski odcinek autostrady betonowej powstał w 1995 roku.
Obecnie beton, jest drugim po wodzie, najczęściej stosowanym materiałem budowlanym na świecie. To nie tylko jego emisyjność, a skala zastosowania powoduje, że odpowiada on za 8-10% emisji CO2. Dlatego działania o mniejszej skali przekładają się na znaczące ograniczenie emisji. Branża budowlana wraz z cementową podejmuje wiele inicjatyw mających na celu obniżenie śladu węglowego w całym łańcuchu wartości, począwszy od produkcji klinkieru, a skończywszy na działaniach związanych z konstrukcją budowlaną i jej ewentualną rozbiórką czy recyklingiem. Jednym z przykładów jest zastosowanie do budowy nawierzchni drogowych mielonego granulowanego żużla wielkopiecowego, który pozwala na ograniczenie emisyjności cementu nawet o 30% względem stosowanego do tej pory materiału. Przekłada się to w znaczącym stopniu na obniżenie śladu węglowego dróg betonowych.
STRABAG – to jedyna firma w Polsce, która buduje 19 km niskoemisyjnej autostrady A2
Kierowcy w Polsce mają do dyspozycji łącznie 5115,6 km dróg szybkiego ruchu – w tym 1849 km autostrad i 3266 dróg ekspresowych. Z roku na rok przybywa też znacząco długość dróg betonowych. Na koniec 2023 r. 1168 km dróg ekspresowych i autostrad posiadało nawierzchnię betonową, co stanowi już 22,8% całej sieci dróg klasy S i A w naszym kraju. Powszechniejsze zastosowanie nawierzchni betonowych budowanych w Polsce jest pokłosiem dynamicznego rozwoju i implementowaniu doświadczeń europejskich oraz światowych. Drogi te mają liczne zalety, są tańsze i zdecydowanie trwalsze w porównaniu z nawierzchniami wykonanymi z mieszanek mineralno-asfaltowych, Nie są podatne na koleinowanie.
Do tej pory, do budowy tego typu dróg stosowane były tradycyjne wysokoemisyjne cementy. STRABAG jest jedyną w Polsce firmą, która rozpoczęła stosowanie cementów niskoemisyjnych i to po raz pierwszy na budowie autostrady. Na powstającym obecnie odcinku A2 Siedlce Południe (dawniej Swoboda) – Malinowiec wybudowanych zostanie blisko 19 km dwujezdniowej nawierzchni wykonanej w technologii betonowej z wykorzystaniem materiału o obniżonym śladzie węglowym, którego dostawcą jest Cementownia Ożarów. STRABAG jako wykonawca, a Cement Ożarów SA, jako producent postanowili po raz pierwszy w naszym kraju podjąć wyzwanie zastosowana nowego materiału do budowy nawierzchni betonowej na kontrakcie zleconym przez GDDKiA. Próbny, testowy fragment drogi, został poddany badaniom laboratoryjnym, które potwierdziły jego wytrzymałość i zostały pozytywnie przyjęte przez GDDKiA. Poza zgodnością z wymogami technicznymi zostawanie niskoemisyjnego betonu ma także zalety związane z poprawą bezpieczeństwa. Tak wybudowana nawierzchnia jest jaśniejsza od powstałych do tej pory, przez co też lepiej widoczna dla kierowców. Co więcej ten rodzaj betonu pomaga redukować tzw. efekt miejskiej wyspy ciepła, a także przekłada się na ograniczenie kosztów związanych z oświetleniem drogi na węzłach i poprawia widoczność w trudnych warunkach atmosferycznych.
Budownictwo odpowiada za 38% globalnej emisji CO2, dlatego ciąży na nim szczególna odpowiedzialność w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatu. Branża budowlana to jedna z tych, która implementuje na budowach rozwiązania neutralne dla klimatu.
STRABAG lider runku budowalnego w Polsce i Europie uważa za swój obowiązek stosowanie zarówno niskoemisyjnych cementów, materiałów pochodzących z recyklingu oraz obniżanie temperatur przy produkcji mas. Są to rozwiązania, które w najbliższych latach będą coraz częściej implementowane w budownictwie. Mają ona na celu ograniczenie śladu węglowego za który odpowiada branża budowlana, a STRABAG jest wiodącą firmą we wdrażaniu tego typu rozwiązań w Polsce i Europie. Celem firmy jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku.