Wyprodukowany przez fabrykę Pesa z Bydgoszczy pojazd DMU Link jest pierwszym w historii polskim pociągiem dopuszczonym do ruchu w Niemczech. W czwartek w Berlinie pociąg został uroczyście przekazany niemieckiemu przewoźnikowi Niederbarnimer Eisenbahn (NEB).

W uroczystości na dworcu Friedrichstrasse w stolicy Niemiec uczestniczył wicepremier Mateusz Morawiecki. Od lipca pociąg będzie obsługiwał trasę transgraniczną Berlin–Kostrzyn nad Odrą.

„To wielki moment, bo do tej pory eksportowaliśmy do Niemiec tylko naszych najlepszych piłkarzy – Lewandowskiego, Podolskiego czy Klose, a dzisiaj zaczęliśmy eksportować wysoko przetworzone, technicznie zaawansowane produkty, jakimi są pociągi” – powiedział szef resortu rozwoju.

„Zakup i homologacja tego pociągu w Niemczech są najlepszym dowodem tego, że więzy gospodarcze między Polską a Niemcami stale się zacieśniają” – podkreślił.

Minister infrastruktury kraju związkowego Brandenburgia Kathrin Schneider uznała start pociągu za „historyczną chwilę”. „Nie chciałabym umniejszać roli piłki nożnej, ale to jest ważniejsze wydarzenie niż mecz Polska-Niemcy” – dodała minister.

Zaznaczyła, że decyzja o dopuszczeniu do ruchu w Niemczech pociągu polskiej produkcji „otwiera szerzej drzwi” do współpracy. Wyraziła nadzieję, że również niemieckie pociągi zostaną dopuszczone do ruchu w Polsce. Schneider zasugerowała, że produkt Pesy będzie mógł obsługiwać także inne trasy, na przykład Berlin-Gorzów Wielkopolski.

Morawiecki uczestniczył przed południem w Polsko-Niemieckim Kongresie Gospodarczym zorganizowanym z okazji 25. rocznicy podpisania przez Polskę i Niemcy Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznych stosunkach. W spotkaniu zorganizowanym przez wydział promocji handlu i inwestycji ambasady RP brał też udział wicekanclerz i minister gospodarki Niemiec Sigmar Gabriel.

Federalny Urząd Kolejnictwa Niemiec (EBA) w zeszły piątek wydał dokument homologacji dla DMU Link. Pojazd ten ma 140 miejsc siedzących, dwa miejsca dla wózków inwalidzkich i 12 miejsc do przewozu rowerów. Pociąg uzyskuje prędkość 140 km/h.

Umowę z NEB na dostawę dziewięciu spalinowych zespołów trakcyjnych - siedmiu dwuczłonowych i dwóch trzyczłonowych - Pesa zawarła w 2013 r. Wartość kontraktu to ok. 180 mln zł.