"Krajowy rejestr przez punkt kontaktowy zostanie połączony z rejestrami innych państw członkowskich Unii Europejskiej, co umożliwi wymianę danych między nimi. Stworzenie rejestru oznacza wypełnienie przez Polskę zobowiązań unijnych" - wyjaśnił PAP rzecznik MIR Piotr Popa. "Utworzenie rejestru poprawi skuteczność nadzorowania przedsiębiorstw realizujących przewozy równolegle w kilku krajach Unii Europejskiej. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa transportu drogowego oraz warunków uczciwej konkurencji między przewoźnikami. Klientom zostanie zapewniony łatwy dostęp do wykazu pozytywnie zweryfikowanych przedsiębiorców" - wskazał Popa.

Jak dodał, ma on powstać na bazie rejestrów funkcjonujących w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego oraz ewidencji przewoźników drogowych prowadzonych w starostwach i miastach na prawach powiatu. "Będzie prowadzony w systemie teleinformatycznym przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego" - zaznaczył.

Rzecznik MIR poinformował, że rejestr będzie składał się z trzech ewidencji: przedsiębiorców, którzy mają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego; poważnych naruszeń przepisów określających obowiązki lub warunki przewozu drogowego; osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi przedsiębiorcy do czasu przywrócenia dobrej reputacji.

"Dane gromadzone w ewidencji przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, będą jawne i publicznie dostępne, z wyjątkiem danych dotyczących daty, miejsca urodzenia i adresu zamieszkania zarządzającego transportem" - wyjaśnił rzecznik MIR.

"Natomiast dane gromadzone w ewidencji poważnych naruszeń oraz ewidencji osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi będą udostępniane w niezbędnym zakresie: Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego, starostom, wojewódzkim inspektorom transportu drogowego, wojewódzkim komendantom Policji, komendantowi głównemu Straży Granicznej, komendantom oddziałów Straży Granicznej, dyrektorom izb celnych, Głównemu Inspektorowi Pracy, zarządcom dróg i sądom oraz szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego" - dodał.

Jak mówił, "przekazywanie danych do rejestru i ich udostępnianie będzie odbywać się za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej Głównego Inspektora Transportu Drogowego lub środkami komunikacji elektronicznej obsługiwanymi przez system teleinformatyczny rejestru".

Poinformował, że łączny koszt utworzenia i funkcjonowania rejestru ma wynieść 63,37 mln zł.

Znowelizowane przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.