Drogowcy szykują otwarcie kilku odcinków, które powinny ułatwić dojazdy w rejony wypoczynkowe.
Dla podróżujących do Świnoujścia prawdziwą rewolucją będzie oddanie do użytku tunelu łączącego wyspy Wolin i Uznam. Podziemny przejazd o długości 1,5 km zostanie otwarty na początku wakacji. – Jest już pozytywna opinia strażaków. Trwają jeszcze próby odbiorowe, ale wszystko wskazuje na to, że tunel otworzymy na przełomie czerwca i lipca – mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem zastępczym budowy przejazdu. Dzięki tej inwestycji w drodze na wyspę Uznam nie trzeba będzie już czekać w długich kolejkach do promów kursujących przez Świnę.
W lipcu ma być otwarty 23-kilometrowy odcinek trasy Via Baltica (S61) między Ełkiem i miejscowością Wysokie. Droga powinna ułatwić dojazd z Mazowsza na Suwalszczyznę i w stronę krajów nadbałtyckich. Ekspresowa trasa S61 będzie się już nieprzerwanie ciągnąć na 160-kilometrowym odcinku z Łomży do granicy z Litwą. Kolejny fragment Via Baltiki, w pobliżu Ostrowi Mazowieckiej, ma zostać otwarty jesienią tego roku. Ostatni, brakujący odcinek trasy S61 w pobliżu Łomży będzie zaś ukończony w 2025 r.
Za miesiąc zostanie oddana do użytku druga część trasy S14, czyli zachodniej obwodnicy Łodzi między Aleksandrowem Łódzkim a autostradą A2. Z pracami finiszuje tam chińska firma Stecol. – Obowiązujący termin udostępnienia tego odcinka to 18 lipca – mówi Maciej Zalewski z łódzkiego oddziału GDDKiA. Po otwarciu tej trasy Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce z pełnym drogowym ringiem. Na razie trasa S14 w rejonie autostrady A2 oraz istniejącej drogi nr 91 będzie się kończyć rondem. W efekcie w tym miejscu mogą się tworzyć zatory. Dopiero niedawno minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zdecydował o rozbudowie węzła Emilia na trasie A2, co pozwoli powiązać autostradę z zachodnią obwodnicą Łodzi w sposób bezkolizyjny. Inwestycja ma być gotowa za kilka lat.
Najpewniej w lipcu zostanie też oddana 25-kilometrowa obwodnica Olesna w ciągu drogi S11. Będzie to pierwszy odcinek trasy ekspresowej w województwie opolskim. Docelowo trasa S11 ma połączyć Górny Śląsk z Poznaniem i dalej z Pomorzem Zachodnim.
Kolejny, prawie 50-kilometrowy odcinek trasy S11 ma być otwarty we wrześniu. Ekspresowa trasa połączy wówczas Koszalin z miejscowością Bobolice. Dzięki temu skróci się przejazd z Poznania nad morze – do Kołobrzegu, Mielna czy Darłówka.
Także we wrześniu drogowcy chcą udostępnić prawie 19-kilometrowy fragment S7 w Małopolsce, z Miechowa do miejscowości Moczydło na granicy z województwem świętokrzyskim. Tym samym ekspresowa siódemka między Krakowem a Warszawą będzie już dość blisko ukończenia. Ostatnie dwa odcinki – koło Miechowa i na północ od stolicy Małopolski – mają zostać udostępnione w 2024 r. W podobnym terminie ma zostać ukończona północna obwodnica Krakowa, czyli droga S52. Powstają tam dwa tunele – jeden o długości ok. 650 m pod rzeką Prądnik, a drugi o długości ok. 500 m pod wzgórzami Batowice.
Jesienią tego roku ma się zakończyć przebudowa południowej jezdni autostrady A18 od granicy z Niemcami do miejscowości Golnice. Do niedawna kierowcy jeździli tam po bardzo nierównej nawierzchni z betonowych płyt, która pamiętała jeszcze lata 30. XX w. Ten odcinek nazywano najdłuższymi schodami Europy. Dzięki ukończeniu inwestycji autostradą będzie można przejechać nieprzerwanie m.in. z Wrocławia do Berlina.
Także jesienią otwarty zostanie 15-kilometrowy fragment trasy S3 z Kamiennej Góry do granicy z Czechami w Lubawce. Ekspresówka powinna nieco skrócić przejazd z Dolnego Śląska w czeskie góry. Znacznie większe usprawnienie podróży w tym kierunku będzie możliwe za rok, po oddaniu odcinka z Bolkowa do Kamiennej Góry. Powstają tam dwa tunele – jeden o długości 320 m i drugi o długości 2300 m. Ten ostatni będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Udało się go już przebić w zeszłym roku, a do wydrążenia wykorzystano 385 t materiałów wybuchów. Teraz tunele są sukcesywnie wykańczane. W połowie przyszłego roku, kiedy jednocześnie zostaną zakończone odcinki S3 w województwie zachodnio pomorskim, ekspresowa trójka będzie miała już 470 km długości i będzie się nieprzer wanie ciągnąć ze Świnoujścia do granicy z Czechami.
Najpewniej wczesną jesienią tego roku uda się też oddać do użytku drugą jezdnię obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi S17. Na zakończenie pozostałych odcinków ekspresówki między Zamościem a granicą z Ukrainą trzeba będzie poczekać jeszcze trzy lata. Trwają też przetargi na budowę szybkiej trasy między podlubelskimi Piaskami i Zamościem. Arteria powinna zostać ukończona w 2027 r. ©℗