Zgodnie z nowelizacją mają zostać skrócone procedury administracyjne związane z inwestycjami kolejowymi. Wprowadzone mają być m.in. czasowe uprawnienia dla zarządcy infrastruktury kolejowej (PKP PLK - PAP) oraz jednostek samorządu terytorialnego do korzystania z nieruchomości niezbędnych do dokonania przebudowy i modernizacji infrastruktury kolejowej. Będzie się to odbywać bez konieczności dokonania wywłaszczenia. W ten sposób będzie można też zająć teren wód lub teren dróg publicznych. Takie zajęcie nieruchomości możliwe byłoby na czas trwania inwestycji.

Odszkodowanie za nieruchomość zajętą w związku z budową linii kolejowej musi być wypłacone w terminie 14 dni od ostatecznej decyzji o ustaleniu odszkodowania. Wysokość odszkodowania ustalają PKP PLK i dotychczasowy właściciel. Jeśli przez dwa miesiące od ostatecznego ustalenia linii kolejowej nie dojdzie do uzgodnienia, jego wysokość ustala wojewoda.

Nowe prawo przewiduje też finansowanie bądź współfinansowanie z pieniędzy publicznych zakupu lub modernizacji pojazdów kolejowych PKP PLK przeznaczonych do diagnostyki, utrzymania, naprawy lub budowy infrastruktury kolejowej oraz przeznaczonych do prowadzenia działań ratowniczych. Ponadto PKP będą mogły wykorzystać środki ze sprzedaży akcji lub udziałów na sfinansowanie kosztów inwestycji lub remontów dworców kolejowych i na wsparcie finansowego spółek utworzonych przez PKP S.A.

Nowela zakłada również, że nie tylko PKP Polskie Linie Kolejowe, ale też jednostki samorządu terytorialnego będą mogły wystąpić o decyzję ws. lokalizacji linii kolejowej.

Zmiany mają także przyczynić się do zwiększenia liczby przewozów intermodalnych (to przewozy realizowane co najmniej dwoma różnymi środkami transportu - PAP) poprzez umożliwienie obniżania kosztów korzystania z infrastruktury kolejowej przez przewoźników.

Większość zapisów ustawy wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.