Czeski Regiojet odwoła się od odmowy uruchomienia połączeń kolejowych na obleganych trasach w Polsce. Spółka chce jeździć z Przemyśla do Pragi, a od 2023 r. z Krakowa do Chorwacji.
Nie zanosi się na to, by spółce PKP Intercity na trasach dalekobieżnych mógł w najbliższym czasie wyrosnąć poważny konkurent. Urząd Transportu Kolejowego odrzucił większość wniosków czeskiej spółki Regiojet, która chciała obsługiwać popularne połączenie krajowe w Polsce. Przewoźnik nie dostał zgody na częste kursy z Krakowa przez Warszawę do Trójmiasta oraz z Warszawy przez Katowice do Wrocławia. Na obu trasach chciał uruchamiać połączenia co dwie godziny. Prezes UTK uznał, że wydanie zgody na przejazdy miałoby negatywny wpływ na rentowność połączeń PKP Intercity, które są realizowane na podstawie umów o świadczenie usług publicznych. Chodzi o dotowane przez Ministerstwo Infrastruktury pociągi pośpieszne kategorii TLK lub IC.
– To działanie na naszą szkodę i przede wszystkim na szkodę pasażera. Decyzja jest niezrozumiała. Będziemy się od niej odwoływać. UTK będzie musiało jeszcze raz pochylić się nad naszymi wnioskami – mówi Michał Plaza ze spółki Regiojet. Przewoźnik nie wyklucza, że w kolejnym etapie odwoła się do sądu. Uzyskanie od UTK tzw. otwartego dostępu do torów to pierwszy i najważniejszy krok potrzebny do uruchomienia połączenia. Przed wydaniem zgody na wniosek innych przewoźników, a także organizatora przewozów, czyli ministra transportu czy marszałka regionu, urząd bada, czy nowa oferta komercyjna nie wpłynie negatywnie na połączenia dotowane. Regiojet zwraca uwagę, że PKP Intercity jest w tym przypadku uprzywilejowana. Na wspomnianej trasie Kraków–Warszawa–Gdańsk sama uruchamia połączenia komercyjne (głównie pendolino). W ostatnim czasie państwowy przewoźnik złożył zaś kilkanaście wniosków o zgodę na kolejne pociągi na trasach, które chciał obsługiwać Regiojet. To np. połączenia z Warszawy do Ustki czy Helu oraz z Gdyni do Gliwic. Teraz za bardzo nie ma kto się temu sprzeciwić, bo z wnioskiem o tzw. badanie równowagi ekonomicznej może wystąpić tylko ten przewoźnik, który na danej trasie już obsługuje dotowane połączenia.
Pozostało
82%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama