O potrzebie powołania pełnomocnika ds. ruchu bezpieczeństwa drogowego mówiła w grudniu 2014 roku szefowa resortu infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak.

Głównym zadaniem pełnomocnika - jak napisano w projekcie rozporządzenia ws jego ustanowienia - będzie planowanie celów polityki poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce oraz inicjowanie, koordynowanie i monitorowanie działań organów administracji rządowej w zakresie bezpieczeństwa na drogach. Pełnomocnik będzie także kierował rekomendacje i opinie związane z bezpieczeństwem na drogach do administracji rządowej oraz składał Radzie Ministrów półroczne sprawozdania ze swojej działalności.

"W obecnym stanie prawnym brak jest jednego organu koordynującego kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zgodnie z projektem rolę tę pełniłby pełnomocnik. Ze względu na większość kompetencji związanych z obszarem bezpieczeństwa ruchu drogowego przynależnym ministrowi właściwemu ds. transportu, celowym jest powierzenie tej funkcji sekretarzowi stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju" - napisano w uzasadnieniu projektu rozporządzenia.

Wiceszef MIR Zbigniew Rynasiewicz pytany przez PAP w ubiegłym tygodniu, komu powinien podlegać pełnomocnik rządu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, odparł, że "o tym zdecyduje Rada Ministrów, czy będzie to pełnomocnik rządu w strukturze ministra infrastruktury czy pełnomocnik w randze sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów".

Rynasiewicz podkreślił, że rocznie na drogach ginie trzy tysiące osób i "niewątpliwie potrzebny jest pełnomocnik rządu do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego". Ocenił, że Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego nie jest wystarczającą instytucją.

Również w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia podkreślono, że według ekspertów Banku Światowego to brak wiodącej instytucji odpowiadającej za bezpieczeństwo ruchu drogowego jest przyczyną słabych wyników Polski w ostatnich latach w obszarze poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Struktura Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego nie jest - zdaniem ekspertów Banku Światowego - skuteczna, m.in. ze względu na brak istotnej władzy wykonawczej.

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) została powołana 1 stycznia 2002 r. na mocy ustawy Prawo o ruchu drogowym, jako międzyresortowy organ doradczy i pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Przewodniczącym KRBRD jest minister odpowiedzialny za transport, zaś jego zastępcami są: sekretarz lub podsekretarz stanu w MSW oraz sekretarz lub podsekretarz stanu w ministerstwie odpowiedzialnym za transport. Rada koordynuje działania administracji rządowej w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Do zadań KRBRD należy między innymi opracowywanie programów poprawy bezpieczeństwa na drogach, zlecanie badań naukowych i inicjowanie oraz opiniowanie aktów prawnych w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Rada prowadzi też działalność edukacyjno-informacyjnej i współpracuje z organizacjami społecznymi i instytucjami pozarządowymi.(PAP)

krm/mok/