Rok 2021 był jednym z najlepszych w historii branży transportu, logistyki i spedycji. Firmy notowane w rankingu Dziennika Gazety Prawnej wykazały rekordowe przychody i wysokie zyski. Przedsiębiorcy jednak mniej optymistycznie patrzą w przyszłość, niż jeszcze rok temu.
Rok 2021 był jednym z najlepszych w historii branży transportu, logistyki i spedycji. Firmy notowane w rankingu Dziennika Gazety Prawnej wykazały rekordowe przychody i wysokie zyski. Przedsiębiorcy jednak mniej optymistycznie patrzą w przyszłość, niż jeszcze rok temu.
Podczas gali, która odbyła się 23 czerwca w Warszawie, nagrody odebrali laureaci 27. edycji rankingu Dziennika Gazety Prawnej. W głównym zestawieniu firmy zostały uhonorowane na podstawie kryterium przychodów z działalności TSL, wyłonieni zostali również zwycięzcy w sześciu kategoriach: spedycja drogowa, spedycja morska/oceaniczna, transport drogowy, usługi logistyczne, usługi magazynowe oraz według dynamiki przychodów z działalności TSL.
Pierwsze miejsce w tegorocznej edycji rankingu oraz najwyższe przychody osiągnęła Grupa Raben. Jak mówił podczas gali Krzysztof Hajduk, dyrektor sprzedaży Raben Logistics Polska, rok 2021 był dla Grupy rokiem akwizycji i zrównoważonego rozwoju.
– Staraliśmy się dużo inwestować w technologie i innowacje tak, żeby ten proces, który dostarczamy był przyjemniejszy, łatwiejszy i lepiej wykorzystywał zasoby, których na rynku brakuje – dodał.
Drugie miejsce pod względem wielkości przychodów przypadło Grupie Kapitałowej DPD Polska, zaś podium dopełniła Grupa DSV.
W kategorii dynamiki przychodów zwyciężyła spółka TIRSPED. Prezes Janusz Pietrzak podkreślił, że to jedno z pierwszych prywatnych przedsiębiorstw, które powstały w branży.
– Przez tyle lat dopracowaliśmy się wspaniałej załogi, wielu doświadczeń, których ciągle przybywa – mówił podczas gali.
Drugie miejsce pod względem dynamiki przychodów zajęła firma EV Cargo Global Forwarding, zaś trzecie VGL Solid Group.
Zwycięzcą w obszarze spedycji drogowej została Grupa PEKAES, nagrodę w imieniu firmy odebrał Olivier Gateau, dyrektor zarządzający Grupy PEKAES. Drugie miejsce przypadło Grupie Optima Logistics, a trzecie – firmie JAS-FBG. Pierwsze miejsce w kategorii spedycja morska/oceaniczna zajęła firma ROHLIG SUUS Logistics.
– To były bardzo trudne dwa lata w naszej branży, również jeżeli chodzi o fracht morski. Sytuacja pandemiczna, wojna w Ukrainie oraz zdarzenia jednorazowe, na przykład zablokowanie Kanału Sueskiego, naprawdę wymagały od nas bardzo szybkiej reakcji, zmiany łańcuchów dostaw i przede wszystkim wsparcia naszych klientów w podtrzymaniu ich działalności – komentował członek zarządu ROHLIG SUUS Logistics Andrzej Kozłowski.
Drugie miejsce wśród firm zajmujących się spedycją morską/oceaniczną przypadło Grupie VGL Solid, zaś trzecie – Grupie Omida.
W kategorii transport drogowy dyplom dla laureata pierwszego miejsca trafił w ręce Ekateryny Kompas, reprezentującej firmę Hegelmann Transporte. Jak wskazała przedstawicielka przedsiębiorstwa, ostatnie sześć miesięcy to trudny czas z uwagi na wybuch wojny w Ukrainie. 80 proc. pracowników firmy stanowią właśnie obywatele tego kraju. Firma jest jednak elastyczna i stara się dopasować do sytuacji. Na drugim stopniu podium nagrodzonych w obszarze transportu drogowego stanęła firma GEFCO Polska. Trzecie miejsce przypadło Adampolowi.
W kategorii usług logistycznych pierwsze miejsce zajęła Grupa Raben. Wiceliderem segmentu jest Grupa DSV, na podium znalazła się również firma DB Schenker.
Zwycięzcą w kategorii usługi magazynowe został DHL EXEL SUPPLY CHAIN POLAND. Jak wskazała dyrektor ds. komunikacji firmy Agata Wydmańska, miniony czas okazał się testem dla całej branży TSL oraz dla zespołów zarządzających.
– Dlatego ogromne gratulacje dla wszystkich. Myślę, że wszyscy wspaniale sprawdziliśmy się w ostatnich trzech latach – podkreśliła.
Drugie miejsce przypadło ID Logistics Polska, a trzecie HSF e-commerce.
Podczas gali wnioski płynące z ankiet zebranych wśród uczestników rankingu przedstawiła prof. SGH dr hab. Halina Brdulak ze Szkoły Głównej Handlowej, która opracowała jego wyniki.
Jak podkreśliła, jest pod ogromnym wrażeniem tego, co wydarzyło się w 2021 r. Do 27. edycji rankingu TSL zgłosiły się 74 firmy. Według danych, średnie tempo wzrostu ich przychodów w ciągu roku wyniosło 34 proc., a łączna wartość sięgnęła blisko 41 mld zł.
Wyniki te, w połączeniu z zyskami, przesądzają o tym, że 2021 r. był jednym z najlepszych dla firm z branży TSL w historii rankingu.
Średnie tempo wzrostu przychodów firm notowanych w 27. edycji rankingu TSL w ciągu roku wyniosło 34 proc. a łączna ich wartość sięgnęła blisko 41 mld złotych. Wyniki te, w połączeniu z zyskami przesądzają o tym, że 2021 rok był jednym z najlepszych dla firm z branży TSL w historii rankingu
Na skalę wzrostów wpływ miał rozwój spedycji morskiej.
– Bardzo dynamicznie rosły frachty, więc kto postawił na spedycję morską/oceaniczną, ten poszedł mocno do przodu, jeżeli chodzi o wielkość przychodów – tłumaczyła Halina Brdulak.
Przytoczyła ona również dane dotyczące zatrudnienia. Wzrosło ono średnio o 12 proc. w ciągu 12 miesięcy, co jak podkreśliła, oznacza bardzo dobrą wydajność, zważywszy na skalę wzrostu przychodów. Problemem może być jednak znalezienie pracowników, a jego konsekwencją – zmiana modeli biznesowych.
Pomimo dobrych wyników za ostatni rok, przedsiębiorcy branży mniej optymistycznie patrzą w przyszłość. Świadczy o tym wskaźnik nastrojów zbadany na potrzeby rankingu na przełomie kwietnia i maja 2022 r. Jego graniczne wartości to 200 pkt oraz minus 200 pkt.
– Jeśli porównamy tegoroczne nastroje z tymi z kwietnia zeszłego roku, to zobaczymy spadek o 29 pkt, do 90 pkt. Widać wyraźnie, że sytuacja w tym roku wygląda inaczej – podkreśliła Halina Brdulak.
Wyniki rankingu oraz szczegółową analizę publikujemy na stronach D4–D8 i D10–D12.©℗
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama