Projekt specustawy zawiera pakiet zmian zaproponowanych przez Marcina Horałę, rządowego pełnomocnika ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Horała liczył, że rząd przyjmie te regulacje już w zeszłym roku, ale przeciągnęły się konsultacje międzyresortowe. Specustawa ma usprawnić przygotowania, a później samą budowę lotniska w Baranowie. Wprowadza jednak także inne zmiany, które wpłyną na całą branżę lotniczą.
Rewolucją będzie fuzja spółki CPK z Przedsiębiorstwem Państwowym Porty Lotnicze (PPL), które zarządza stołecznym Lotniskiem Fryderyka Chopina i posiada udziały w wielu portach regionalnych. PPL najpierw ma zostać przekształcone w spółkę prawa handlowego. Następnym krokiem będzie wniesienie jej akcji na podwyższenie kapitału CPK. Według autorów projektu celem połączenia jest „skupienie w jednym podmiocie kompetencji i zadań w zakresie strategicznego planowania i zarządzania krajową infrastrukturą lotniskową”. Przekonują też, że tylko silna grupa kapitałowa będzie mogła efektywnie przeciwstawić się wymaganiom rynkowym. Według Horały trzeba wykorzystać potencjał PPL przy budowie CPK. Po ukończeniu lotniska w Baranowie ogromna część pracowników Okęcia będzie mogła przejść do pracy w nowym porcie. Zgodnie z planami rządu CPK ma przejąć cały ruch cywilny z Lotniska Chopina.