Dobra passa producentów artykułów do domu i ogrodu trwa. W 2020 r. światowy rynek DIY - sprzedaży produktów niezbędnych do budowy oraz remontu, produktów dekoracyjnych, artykułów ogrodowych oraz narzędzi - wzrósł o prawie 14 proc. do łącznej wartości 701 mld euro – wynika z „Global Home Improvement Report 2021”. Duży w tym udział mają polscy eksporterzy, którzy systematycznie zwiększają wolumen dostaw swoich towarów do europejskich sieci sklepów typu home improvement, zwłaszcza w Niemczech.

Stabilny łańcuch dostaw

Reklama
Juliusz Pakuński, kierownik rozwoju biznesu DACHSER DIY Logistics / foto: materiały prasowe

Na tak wysoce konkurencyjnym rynku, z ustabilizowanym asortymentem i poziomem cen coraz częściej by zdobyć i utrzymać klientów, nie wystarczy oferować produkt wysokiej jakości. Rosnące wymagania konsumentów, zmiana zwyczajów zakupowych czy rozwój e-commerce skłaniają dostawców oraz sieci handlowe do poszukiwania nowych rozwiązań. Szczególnego znaczenia nabiera więc efektywna logistyka, a szczególnie ostatnie miesiące pokazały, jak ważną rolę w procesie budowania przewagi konkurencyjnej ma stabilność łańcucha dostaw.

Reklama

W dzisiejszych czasach konsumenci bardzo cenią swój czas oraz komfort zakupów, dlatego dostępność towarów w sklepie jest dla nich jednym z priorytetów – mówi Juliusz Pakuński, kierownik rozwoju biznesu DACHSER DIY Logistics w Polsce. Podkreśla, że stabilność i terminowość dostaw mają fundamentalne znaczenie w budowaniu pozytywnych doświadczeń zakupowych, a efektywna logistyka to dla dostawców szansa na zostanie preferowanym partnerem i osiągnięcie realnej przewagi rynkowej.

Pięć kluczowych parametrów dla logistyki dostaw

Dobra strategia logistyczna pomaga polskim producentom z branży DIY nie tylko w budowaniu pozycji rynkowej, ale też nawiązywaniu czy rozwijaniu współpracy z europejskimi sieciami handlowymi. Warunkiem jest odpowiednie zaplanowanie i wykorzystanie zasobów oraz procesów logistycznych. Oto elementy, które mogą stanowić źródło przewagi konkurencyjnej:

1. Minimum logistyczne

Jednym ze sposobów na zwiększenie przewagi konkurencyjnej we współpracy z sieciami handlowymi jest ustalenie miarodajnego minimum logistycznego. Pozwala to klientowi oszacować cenę sprzedaży uwzględniającą koszty transportu i uniknąć sytuacji, kiedy koszt realizacji zamówienia przewyższa lub znacznie zmniejsza zyski. Kluczowa w tym kontekście jest korelacja pomiędzy ujęciem wartościowym, a logistycznym. W tym celu konieczne jest precyzyjne określenie parametrów zamówienia, czyli objętości oraz wagi ładunku. Do tego potrzebna jest analiza danych historycznych dotyczących przepływu zamówień lub określenie średniej wielkości zamówienia w oparciu o prognozę sprzedaży szacowaną na podstawie rotacji zalistowanych w sieci artykułów.

2. Optymalna droga dostawy

Ważnym czynnikiem sukcesu jest również sprawny przepływ towarów z linii produkcyjnych na regały sklepowe. Wybór odpowiedniego modelu dystrybucji zależy od ilości zamawianego towaru i częstotliwości dostaw. Sieci DIY sukcesywnie zmniejszają wielkość zamówień, jednocześnie zwiększając ich częstotliwość. W ten sposób elastycznie zarządzają ofertą i unikają trzymania zapasów, które generują koszty i wymagają dodatkowej powierzchni magazynowej. Takie podejście wymaga od producentów nie tylko utrzymywania odpowiedniego poziomu zapasów, ale przede wszystkim zintegrowanej sieci transportowej, która pozwala realizować dostawy według zapotrzebowania.

3. Terminowość dostaw

Terminowość powinna być najwyższym priorytetem we współpracy z sieciami handlowymi. Podstawą jest ustalenie terminu dostawy, ewentualnych awizacji oraz określenie realnego czasu realizacji zamówienia od momentu przygotowania zamówienia do transportu. W przypadku współpracy z marketami DIY uzgodnienie tzw. okien czasowych to sposób na uniknięcie kolejek i szybsza droga do sklepowej półki. W tym obszarze warto korzystać z usług operatorów logistycznych, którzy dzięki zawartej z siecią umowie, są w stanie zagwarantować terminowe dostawy ładunków i unikają czekania w kolejce na rozładunek.

4. Odchylenia

Kartą przetargową jest też przejrzystość łańcucha dostaw. Czasami zdarzają się opóźnienia, uszkodzenia, braki – najważniejsze jest, by potrafić odpowiednio nimi zarządzać. Klienci oczekują dziś pełnego wglądu w swoje zamówienia. Dlatego istotne jest zapewnienie płynnego przepływu informacji oraz możliwości śledzenia przesyłki na każdym etapie procesu logistycznego. Wykrycie nieprawidłowości i poinformowanie odbiorcy o ewentualnych opóźnieniach odpowiednio wcześnie, umożliwia mu podjęcie działań pozwalających na uniknięcie lub zminimalizowanie negatywnych skutków takich zmian, w tym także strat finansowych czy wizerunkowych.

5. Sezonowość

Sezonowy wzrost sprzedaży to nieodłączny element działalności w branży DIY. Nie mówimy tu tylko o ofercie dostosowanej do pory roku, ale do każdego ważniejszego wydarzenia czy świąt w kalendarzu. Wymaga to odpowiedniego zarządzania zapasami i dostawami. Przygotowania powinny rozpocząć się odpowiednio wcześnie tak, aby operator logistyczny mógł zarezerwować odpowiednie zasoby do obsługi większej liczby zamówień. Warto w tym przypadku rozważyć skorzystanie z usług w magazynach typu multi-user, które są w stanie elastycznie zarządzać sprzętem i ludźmi.

As w rękawie

W budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku DIY nieoceniona może okazać się pomoc sprawdzonego dostawcy usług logistycznych, takiego jak Dachser, który ma wieloletnie doświadczenie i znajomość branży, a także rozbudowaną sieć oddziałów oraz połączeń drogowych obejmującą całą Europę.

W ramach DACHSER DIY Pipeline operator zapewnia nadzór nad całym procesem realizacji zamówień – od konfekcjonowania, przez etykietowanie zgodnie z wymaganiami danej sieci, po transport do marketów pojedynczych palet. Oferuje także serwis w sklepach, czyli budowanie ekspozycji, kontrolę jakości i ilości towaru oraz dbanie o odpowiednią prezentację i dostępność produktów na półce i display.