Apetyt Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego rośnie w miarę jedzenia. Ma już 375 fotoradarów, 29 aut wyposażonych w urządzenia rejestrujące i taką jak CBA armię urzędników. Ale to za mało. GITD ma ambicje zaistnieć na niebie.
Apetyt Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego rośnie w miarę jedzenia. Ma już 375 fotoradarów, 29 aut wyposażonych w urządzenia rejestrujące i taką jak CBA armię urzędników. Ale to za mało. GITD ma ambicje zaistnieć na niebie.
Według informacji DGP kierownictwo inspekcji chciałoby nad drogi wysłać najpierw dwa śmigłowce z fotoradarami, potem kolejne, a być może nawet drony, specjalne bezzałogowe samoloty. Z oficjalnych odpowiedzi wynika, że prowadzono już prace nad zakupem maszyn. Pozwala na to szeroka nowelizacja ustawy – Prawo o ruchu drogowym i jej rozbudowany art. 129.
– Na etapie projektowania centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym rozważano możliwość realizowania ustawowego uprawnienia GITD do rejestrowania wykroczeń w ruchu drogowym z pokładu statku powietrznego – przyznaje DGP rzecznik GITD Jan Mróz.
Zakładano, że już godzinny przelot nad trasą z Warszawy do Krakowa to ponad tysiąc zarejestrowanych wykroczeń kierowców. Tak GITD domknąłby system złożony ze stacjonarnych fotoradarów i nieoznakowanych radiowozów. Zdjęcia z tych źródeł przesyłane są online do automatycznego systemu nadzoru nad ruchem drogowym, gdzie wystawiane są mandaty. W samej tej komórce pracuje 200 urzędników.
W Komendzie Głównej Policji cały wydział zajmujący się odzyskiwaniem mienia pochodzącego z przestępstw liczy 10 funkcjonariuszy.
– W centrali GITD jest zatrudnionych ponad 700 pracowników – informuje jeden z dwóch rzeczników tej instytucji Alvin Gajdahur.
Instytucja rozwija się w ekspresowym tempie. – Cztery lata temu w centrali pracowało niespełna 50 urzędników. GITD wynaturzył się i dziś w najmniejszym stopniu zajmuje się bezpieczeństwem transportu drogowego. Za to jest gigantyczną maszyną do łupienia kierowców – komentuje były minister transportu Jerzy Polaczek.
Z budżetu na 2013 r. wynika, że inspekcja ma przynieść wpływy z mandatów w wysokości 1,5 mld zł.
Według nieoficjalnych informacji DGP realizacja podniebnego planu GITD została na razie wstrzymana po konsultacjach z Ministerstwem Transportu. Ale prawo wciąż inspekcji na to pozwala.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama