W wyniku wyroku Sądu Najwyższego z dnia 3 października 2013 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przekazał na rachunek bankowy PKP CARGO zwrot nałożonej w 2009 roku kary w wysokości 60,4 mln zł.

PKP CARGO otrzymało 60 mln zł z tytułu zwrotu kary nałożonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kara nałożona przez UOKiK w lipcu 2009 roku dotyczyła odmowy świadczenia przez PKP CARGO usług kolejowego przewozu towarów swoim konkurentom na specjalnych zasadach, tj. w drodze zawierania umów przewidujących upusty od taryfy towarów Spółki. Decyzje UOKiK zostały podtrzymane przez kolejne instancje (Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Sąd Apelacyjny), dlatego PKP CARGO zapłaciło nałożoną karę, składając jednocześnie skargę kasacyjną do Sądu Najwyższego.

3 października Sąd Najwyższy uchylił wyroki Sądu Apelacyjnego i SOKiK oraz nakazał rozpatrzenie ponowne sprawy przez sąd pierwszej instancji. Zwrot kary jest konsekwencją orzeczenia Sądu Najwyższego.

- Cieszę się, że przedstawiane przez nas argumenty przekonały Sąd Najwyższy. Trudno przecenić wagę tego wyroku, ponieważ ma wymiar systemowy dla orzecznictwa UOKiK i będzie miał pozytywny wpływ na praktykę postępowań antymonopolowych. Dla takich firm jak PKP CARGO ma to kolosalne znaczenie, bo wzmacnia realizację przyjętej strategii rozwoju opartej na ekspansji. Dodatkowo odzyskane 60 mln zł w oczywisty sposób korzystnie wpływają na naszą sytuację finansową i możliwości inwestycyjne - mówi Adam Purwin, Członek Zarządu ds. Finansowych i pełniący obowiązki Prezesa Zarządu PKP CARGO S.A.