PKP od stycznia do połowy lipca tego roku sprzedały nieruchomości za ponad 41 mln zł. Największa transakcja dotyczyła 1,2 hektara w centrum Wrocławia za prawie 13 mln zł. Na finalizację czekają projekty o wartości 30 mln zł. Wynik za siedem miesięcy jest o 85 proc. lepszy niż rok temu, ale na powtórkę imponującego rezultatu z całego 2012 r., kiedy PKP sprzedały grunty za 345 mln zł, nie ma szans.
PKP od stycznia do połowy lipca tego roku sprzedały nieruchomości za ponad 41 mln zł. Największa transakcja dotyczyła 1,2 hektara w centrum Wrocławia za prawie 13 mln zł. Na finalizację czekają projekty o wartości 30 mln zł. Wynik za siedem miesięcy jest o 85 proc. lepszy niż rok temu, ale na powtórkę imponującego rezultatu z całego 2012 r., kiedy PKP sprzedały grunty za 345 mln zł, nie ma szans.
Jesienią ubiegłego roku PKP dopięły sprzedaż za ponad 170 mln zł dwuhektarowej działki w sercu Warszawy: u zbiegu al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskich (przy Dworcu Centralnym). W tym roku nie będzie tak spektakularnych transakcji.
– Plan sprzedaży na ten rok to 170 mln zł. Rynek jest trudny, a deweloperom ciężko uzyskać dofinansowanie z banków – przyznaje Grzegorz Tomaszewski, dyrektor departamentu sprzedaży nieruchomości w PKP.
W przyszłym roku kolej zamierza sprzedać nieruchomości za 175 mln zł, a w 2015 r. – za 220 mln zł. Statystyki może wywrócić tylko sprzedaż 10 hektarów obok pl. Zawiszy w Warszawie. Działka jest warta ok. 500 mln zł, ale stoi na niej Muzeum Kolejnictwa, którego gospodarzem jest Urząd Marszałkowski. PKP i samorząd od lat walczyły o cenną nieruchomość w sądzie. Teraz jednak doszło do przełomu – według nieoficjalnych informacji urząd marszałka Adama Struzika zgodził się wstępnie na przeniesienie muzeum w rejon Dworca Wschodniego.
Nie jest wykluczone, że na działce po Muzeum Kolejnictwa obok kompleksu biurowo-handlowego zostanie wskrzeszony dworzec Warszawa Główna. Decyzja zależy od spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, która w ciągu miesiąca ma zadeklarować, czy chce wykorzystywać tę stację podczas planowanego remontu linii średnicowej, czyli najbardziej ruchliwego odcinka torów w Polsce.
W takim przypadku projekt powstałby zapewne w formule PPP. Rekomendację w sprawie finansowego trybu zagospodarowania nieruchomości przedstawi firma Cushman & Wakefield, której PKP powierzyły doradztwo biznesowe przy tej transakcji. Wiceprezes PKP Piotr Ciżkowicz zapowiada, że kolej będzie nadal współpracować z biznesem w ramach PPP, bo budowa dworców zintegrowanych z centrami handlowymi w Poznaniu i Katowicach okazała się sukcesem. Do 2015 r. PKP chcą zaprosić deweloperów do rozmów w sprawie 15 innych projektów.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama