Pojazdem Nevelo nowosądecki Newag chce zawojować Kraków i Poznań.
Po ulicach Krakowa zacznie jeździć prototypowy tramwaj nowosądeckiego Newagu. Pojazdem Nevelo właściciel spółki Zbigniew Jakubas rzucą wyzwanie bydgoskiej Pesie i poznańskiemu Solarisowi.
Niskopodłogowy Nevelo w wersji dla grodu Kraka jest przegubowy i trójczłonowy. Przewozi 65 pasażerów na miejscach siedzących i 130 na stojąco. Szacowany koszt pojazdu to 6,5–7 mln zł. Producent dostał 5 mln zł dofinansowania UE w ramach programu Innowacyjna Gospodarka.
– Pojazd testowy zostanie udostępniony krakowskiemu MPK bezpłatnie do końca sierpnia. To pierwsze miasto, w którym przez kilka miesięcy będzie testowany z pasażerami – mówi DGP dyrektor Józef Michalik z Newagu.
Firma ma chrapkę na kontrakt w stolicy Małopolski, dziś opanowanej przez kanadyjsko-niemieckiego Bombardiera (po Krakowie kursuje ż 75 jego tramwajów). Wcześniej Newag robił podejście do Poznania, który jest tramwajowym bastionem Solarisa. Jego tramwaj był tam na testach, ale MPK Poznań zgodziło się na próby w nocy i bez pasażerów.
By wejść do przetargu na dostawy dla Krakowa, potrzebne są referencje, dlatego Newag musi mieć partnera z doświadczeniem w produkcji tramwajów. Kandydatów jest dwóch. Modertrans – spółka zależna MPK Poznań zajmująca się naprawami i produkcją taboru, z którą firma Jakubasa bez skutku oferowała w ubiegłym roku inny, dłuższy model Nevelo w przetargu dla Olsztyna. I chorwacki Koncar, w konsorcjum, z którym Newag startował w 2010 r. w konkursie na siedem tramwajów dla Częstochowy. Też bez skutku.
Największym producentem tramwajów w Polsce jest bydgoska Pesa. Spółka ma zakontraktowanych 250 pojazdów Swing dla m.in. Warszawy, Gdańska i Szczecina oraz odbiorców na Węgrzech i w Rumunii. Próbuje z nią konkurować Solaris, nr 1 na wśród producentów autobusów.
Polski rynek tramwajów w ustępuje w Europie tylko niemieckiemu. W Polsce istnieje 14 sieci tramwajowych obsługiwanych przez 16 przedsiębiorstw. Łącznie to 3,6 tys. wagonów.