„Szykujemy nasze zasoby kadrowe aby obsadzić tam miejsca pracy i odprawiać sprawnie podróżnych” - zapowiedział wiceminister Kapica. Dodał, że służba celna inwestuje też w nowoczesny sprzęt rentgenowski służący do szybkiej i bezinwazyjnej kontroli na granicach. W najbliższym czasie pojawi się on na szlaku kolejowym od Małaszewicz do kolejowego przejścia granicznego z Białorusią w Terespolu. Jak wyjaśnił Jacek Kapica, instalacja umożliwi wykrywanie prób przemytu tym szlakiem kolejowym.
Jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed strażą graniczną jest z kolei skracanie czasu oczekiwania na odprawę na zewnętrznych granicach Unii Europejskiej. Jak powiedział Informacyjnej Agencji Radiowej Komendant Główny Straży Granicznej generał brygady Dominik Tracz, temu ma służyć trwająca obecnie przebudowa struktury organizacyjnej tej formacji. Przewiduje ona m.in. zmniejszenie ilości oddziałów straży granicznej na południu kraju.
Jak wyjaśnił generał Dominik Tracz, takie zmiany umożliwią wzmocnienie nowo otwieranych przejść na wschodniej granicy kraju. „Skierujemy tam przygotowanych albo nowych funkcjonariuszy” - powiedział IAR. Dodał, że otwieranie nowych przejść jest jednym ze sposobów skracania kolejek na granicach.
W planach służby celnej i straży granicznej jest również odciążenie największego terminala odprawiającego tiry na granicy z Białorusią w Koroszczynie poprzez umożliwienie odpraw ciężarówek o masie do 7,5 tony w pobliskich Sławatyczach.