Analitycy rynku motoryzacyjnego firmy Frost & Sullivan nie mają złudzeń – w 2013 r branża producentów aut będzie nadal święcić triumfy w Chinach i USA, notując słabe wyniki w Europie.

Obecny rok ma być czasem determinacji w dążeniu do rozwoju i wyrównania trudnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym na świecie.

Wielki boom w Chinach, wielkie odbicie w USA

Podczas gdy Chiny mogą przekroczyć liczbę 20 milionów sprzedanych samochodów, rynek amerykański ma osiągnąć sprzedaż w wysokości 15 milionów aut, co będzie rekordem od czasu kryzysu w 2007 roku. Także rynki Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ang. Association of South-East Asian Nations, ASEAN) zanotowały ogromny wzrost w 2012 roku, z milionem sprzedanych aut w Indonezji zanotowanym po raz pierwszy.

Europa - spadki

Rynek Europy Zachodniej nie wygląda jednak tak optymistycznie. W 2012 roku wielkość rynku zmalała o 8,5 procent, a najbardziej znaczący spadek odnotowały Niemcy i Francja. Jedynym europejskim sektorem ze wzrostem sprzedaży w 2012 roku był rynek lekkich samochodów ciężarowych w Wielkiej Brytanii, i ten trend ma się także utrzymać w 2013 roku.

Największymi firmami konkurującymi ze sobą globalnie pozostaną General Motors, Toyota i Volkswagen. Głównym pytaniem pozostaje jednak, który z producentów przekroczy magiczną liczbę 10 milionów sprzedanych egzemplarzy. W tej chwili w użyciu globalnie jest około 1 miliarda pojazdów, co daje ogromne szanse dla rozwoju usług posprzedażowych.