W okresie od stycznia do końca listopada w Polsce kupiono bowiem 252,4 tys. nowych samochodów osobowych wobec 250,1 tys. w tym samym okresie 2011 roku. Jednak już w listopadzie zakupy wyniosły 23,2 tys. pojazdów, czyli były o 6,7 proc. mniejsze niż przed rokiem – wynika z najnowszego raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, ACEA.
Wśród producentów największe spadki dotknęły francuskie koncerny PSA Peugeot Citroen i Renault oraz ich włoskiego rywala, firmę Fiat. To właśnie ich kosztem zwiększyli w listopadzie swoje udziały w rynku producenci z Niemiec, chociaż za wyjątkiem symbolicznego wzrostu BMW, wszyscy oni także sprzedali mniej aut niż przed rokiem.
Sprzedaż grupy Peugeot w Europie runęła w listopadzie na 16 proc. do 105,3 tys. pojazdów, co zredukowało udział firmy w europejskim rynku z 11,7 proc. do 10,9 proc. Renault cofnęło się aż o 27,7 proc. do 80,8 tys. aut zmniejszając udział francuskiego koncernu do 8,7 proc. wobec poprzednich 10,8 proc. Sprzedaż Fiata skurczyła się o 13 proc. do 57,6 tys. redukując udział w rynku do 6,2 proc. Teraz więcej sprzedaje BMW – 64,3 tys. wyprzedając włoski koncern pod względem udziału w rynku (6,9 proc.).
“Mamy wyraźnie dwa różne światy: po stronie producentów samochodów z Niemiec i pozostałych, z regionu kultury łacińskiej’ – mówi Florenem Couvreur , analityk firmy CM-CIC Securietes z Paryża – „Kraje łacińskie są tradycyjnie uzależnione od rynków z południowej Europy, które dołują. To może przeciągnąć się do następnego roku”.
Ale także sprzedaż Volkswagena w listopadzie siadła o 2,9 proc. do 237,6 tys. samochodów i o 1,2 proc., do 2,79 mln pojazdów w ciągu jedenastu miesięcy . Największy wzrost sprzedaży w listopadzie – rzędu 8,7 proc. – stał się udziałem Hyundaia, którego sprzedaż w okresie od stycznia do listopada podskoczyła o 9,3 proc. do 381,6 tys. samochodów.