"Przyjechałem spod Zalesia Górnego, żeby zrobić zdjęcia Dreamlinera. Wydaje mi się, że jest to przełom. To pierwszy samolot z takim rozmiarem i z takim zasięgiem" - powiedział PAP Life spotter Bartosz Jonaszewski. "Najciekawsza w robieniu zdjęć samolotom, jest próba uchwycenia lotu. To jest trudne i bardzo satysfakcjonujące" - dodał Jonaszewski, który spottingiem zajmuje się od około siedmiu lat.
Spotterzy czekali cierpliwie na przylot Dreamlinera na wzniesieniu przy trasie N-S, które nazywane jest "górką dla spotterów". Rano przy lotnisku temperatura wynosiła 4 stopnie Celsjusza, jednak zimno nie odstraszało obserwatorów. Czekanie umilali im pracownicy Polskich Linii Lotniczych LOT, którzy częstowali przybyłych kawą, herbatą i "Babeczkami o smaku Dreamlinera". Nie wiadomo, czy takie właśnie babeczki, będą serwowane na pokładzie maszyny.
W końcu, przed godziną 11, samolot nadleciał i fotografowanie się rozpoczęło.
"Przyjechałem z Gdańska, ale naprawdę było warto. To jest najnowocześniejszy samolot na świecie. Dzisiejszy przylot Boeinga 787, jest jednym z większych wydarzeń dla spotterów. W najbliższym czasie LOT nie będzie dołączał do swojej floty tak nowoczesnego i drogiego sprzętu. W porównaniu z Boeningiem 767, który do tej pory latał w tych liniach, to jest ogromna różnica. Tak, jakby się przesiąść z Malucha do Mercedesa" - powiedział PAP Life spotter Krzysztof Moniński.
"Warto było przyjść i zrobić zdjęcia Dreamlinera. Jest nieco większy od naszych Boeningów 767. Ma większe okna. Bardzo cicho lądował, więc silniki muszą być naprawdę dobre" - dodał Rafał Chejga.
Polskie Linie Lotnicze LOT stały się pierwszą w Europie linią, która ma w swojej flocie tego typu maszynę.
Drugi egzemplarz 787 LOT ma otrzymać na początku stycznia 2013 r., trzeci w końcu stycznia, czwarty na początku lutego, a piąty z początkiem marca. Kolejne trzy samoloty mają być dostarczone w latach 2014-2015. W sumie LOT ma otrzymać osiem maszyn tego typu.
W zamówionych przez PLL LOT samolotach są trzy klasy: biznes z 18 fotelami rozkładanymi do pozycji leżącej, klasa premium economy mieszcząca 21 foteli oraz klasa ekonomiczna z 213 miejscami. We wszystkich trzech klasach są wbudowane w oparcia foteli monitory. Podczas lotu można na nich - bez dodatkowych opłat - oglądać filmy, grać w gry wideo, a także słuchać muzyki. Podróżni będą także korzystać z nowego menu.
Boeing 787 Dreamliner, zbudowany głównie z materiałów kompozytowych, jest pierwszym samolotem średniego rozmiaru, który może latać na dalekich trasach. Zasięg maszyny wynosi od 14,2 tys. km do 15,2 tys. km; można nią polecieć bezpośrednio np. z Warszawy do Nowego Jorku czy do Pekinu. Samolot tego typu będzie mógł przewieźć od 210 do 330 pasażerów. Rozpiętość skrzydeł B787 to 60 metrów, a długość maszyny wynosi 57 m.
Pierwszą linią lotniczą, która otrzymała B787 była japońska linia All Nippon Airways (ANA). Pod koniec października ubiegłego roku Dreamliner odbył pierwszy lot komercyjny z Tokio do Hongkongu