Stowarzyszenie Codacons poinformowało, że po przeprowadzeniu pomiarów w szybkich pociągach, zarówno państwowych kolei Trenitalia, jak i prywatnej spółki Ntv, złożyło w prokuraturach w Rzymie, Mediolanie, Turynie, Bolonii i Florencji wnioski o dezaktywację Wi-Fi w składach, w których przekraczane są dopuszczalne normy.
Te same wnioski obrońcy praw konsumentów złożyli w ministerstwach zdrowia i ochrony środowiska apelując o interwencję, która doprowadzi do przestrzegania przepisów w tej sprawie.
Raport z wynikami pomiarów organizacja przekazała dyrekcjom obu linii łączących północ z południem Włoch siecią super-szybkich pociągów.
W raporcie tym eksperci podkreślili, że w pociągach przekraczane są nie tylko obowiązujące we Włoszech normy emisji fal, ale także - i to wielokrotnie- limity, wyznaczone przez Międzynarodową Agencję Badań nad Rakiem (IARC). W przypadku pociągów Frecciarossa (Czerwona strzała) państwowej spółki przekraczane są one o 588 procent, a w prywatnym pociągu Italo aż o 6800 procent- twierdzi Codacons.