Dbaj o stan techniczny
Wyluzuj, nie hamuj
Gaz należy wciskać zdecydowanie, ale jak najszybciej zmieniać biegi
Zamknij okna
Wskaźnik zmiany biegu – proste i skuteczne rozwiązanie, coraz częściej montowane seryjnie: kontrolka na desce rozdzielczej pokazuje, w którym momencie zmienić bieg.
System start-stop – wyłącza silnik auta podczas postoju, np. na skrzyżowaniu, a po wciśnięciu pedału sprzęgła ponownie go włącza. Ogranicza spalanie w mieście o ok. 0,5 l. Ale często nie zdaje egzaminu w skrajnych temperaturach: przy dużych mrozach i upałach.
Opony o niskim oporze toczenia – dzięki zastosowaniu w ich produkcji krzemionki zamiast sadzy charakteryzują się niższym współczynnikiem toczenia. Pozwala to zaoszczędzić do 0,2 l paliwa. Same opony są tylko o 5 – 10 proc. droższe niż ogumienie tradycyjne.
Downsizing – zmniejszanie pojemności silnika przy jednoczesnym montażu turbosprężarki. Topowe jednostki, jak np. TBi w alfach romeo i fiatach, generują z pojemności 1,4 l aż 170 koni mechanicznych, czyli tyle, ile dekadę temu silniki 2,5-litrowe.
Aerodynamika – ubranie karoserii w kilka spojlerów, owiewek i w specjalne kołpaki może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 10 proc. Aby zmniejszyć opory powietrza, koncerny dopracowują samochody w specjalnych tunelach aerodynamicznych.