Obecnie za pojazdy nienormatywne wciąż są uznawane ciężarówki, które co prawda mieszczą się w ustawowych limitach, ale np. są większe niż to wynika z kategorii danej drogi. Czyli np. pojazd o dopuszczalnym nacisku 11,5 t na oś, jadąc po drodze o dopuszczalnym nacisku 10 t, staje się nienormatywny. Takie rozwiązanie zakwestionował w 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sprawa C-127/17).
Zmiana definicji wymusza też zamianę stawek opłat pobieranych od „prawdziwych” pojazdów nienormatywnych oraz uporządkowanie kategorii zezwoleń. W związku ze zniesieniem obowiązku uzyskiwania zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego dla ciężarówek o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t zostanie usunięta obecna kategoria I zezwoleń. Nową kategorią I stanie się dotychczasowa II, kategoria III stanie się II, IV – III, natomiast obecne kategorie V i VI zostają połączone i staną się kategorią IV.
Stawki zezwoleń w nowej kategorii I będą wynosiły tyle samo co w starej II, czyli 100 zł. Tyle samo co obecnie trzeba będzie zapłacić za zezwolenia kat. II (od 200 zł za miesięczne pozwolenie do 2 tys. zł za dwa lata). Podobnie w kat. III (od 500 zł za zezwolenie miesięczne do 3 tys. zł za dwa lata). Natomiast połączenie kat. V i VI (nowa kategoria IV) powoduje, że maksymalna opłata – za 24 miesiące – będzie wynosić 4,8 tys. zł czyli tyle, ile dotąd maksymalna stawka w kategorii VI.
Natomiast jednokrotny przejazd pojazdu, który przekracza limity nowej kat. II i III, będzie kosztował 500 zł, a w pozostałych przypadkach 1600 zł. Rozporządzenie ma wejść w życie wraz z nowelizacją ustawy o drogach publicznych oraz prawa o ruchu drogowym, co ma nastąpić 60 dni od dnia jej opublikowania.