Ponad 15 tys. firm rozwinęło swoją działalność w internecie dzięki programowi „Firmy Jutra”, prowadzonemu przez Google we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju i OChK
Google od lat inwestuje w programy wspierające małe i średnie przedsiębiorstwa w rozwoju kompetencji cyfrowych. W ich ramach zostało przeszkolonych 250 tys. osób.
– W 2020 r., w odpowiedzi na pandemię uruchomiliśmy program „Firmy Jutra” we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju i OChK. Zobowiązaliśmy się w ten sposób do pomocy tysiącom małych i średnich przedsiębiorcom w rozpoczęciu i rozwoju sprzedaży w internecie oraz w dotarciu do klientów, którzy przenieśli się do internetu. Po dwóch latach zrealizowaliśmy cel, Firmy Jutra stały się już w dużej mierze cyfrowe. Według badań IPSOS dzięki programowi ponad 15 tys. firm rozwinęło swoją działalność w internecie, a ponad 6 tys. po raz pierwszy rozpoczęło sprzedaż online – mówi Cezary Jaroni, associate product marketing manager w Google.
Dodaje, że w 2022 r. na rynku pojawiła się nowa fala aspirujących liderów polskiego e-commerce, którzy potrzebowali zaawansowanej wiedzy i najświeższej technologii, aby konkurować i rozwijać się na światowym poziomie.
– Dlatego poszliśmy krok dalej i uruchomiliśmy nową edycję programu „Firmy Jutra”: e-commerce”, w ramach którego przez cztery tygodnie 500 małych i średnich aspirujących liderów polskiego rynku e-commerce mogło intensywnie się rozwijać na płaszczyznach: analityki, eksportu, marketingu i narzędzi chmurowych pod okiem czołowych ekspertów z branży e-commerce w Polsce. Dzięki programowi 9 na 10 firm zrealizowało nowe projekty internetowe, które pomogły w rozwoju ich biznesu – mówi Cezary Jaroni.
Eliza Kruczkowska, dyrektor departamentu rozwoju innowacji w Polskim Funduszu Rozwoju, wskazuje, że w ramach programu „Firmy Jutra” przedsiębiorcy otrzymali dostęp do bezpłatnych szkoleń, materiałów edukacyjnych i konsultacji z ekspertami Google.
– Pomaga im to zrozumieć i wykorzystać potencjał narzędzi cyfrowych. Dzięki temu program pomaga MŚP zwiększyć swoją konkurencyjność i odnaleźć się w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym – podkreśla Eliza Kruczkowska.
Dodatkowo zaznacza, że program „Firmy Jutra” okazał się skutecznym sposobem na wspieranie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce.
– Wierzymy, że program jest odpowiedzią na potrzeby polskich przedsiębiorców, którzy coraz częściej zdają sobie sprawę z roli cyfryzacji w rozwoju swojego biznesu, ale często brakuje im wiedzy i umiejętności w tym zakresie. W ramach obu edycji programu zorganizowanych zostało ponad 400 szkoleń w ponad 60 miejscowościach we wszystkich województwach, przeprowadzonych zostało 6700 konsultacji indywidualnych – podsumowuje Eliza Kruczkowska.
Wśród uczestników programu „Firmy Jutra: e-commerce” znalazła się Agnieszka Golasińska-Smolarczyk, właścicielka i twórczyni marki Stepbypet.pl, obecnej na rynku od 2020 r. To sklep internetowy, w którym można znaleźć spersonalizowane produkty dla poszczególnych ras psów. W sprzedaży wykorzystywany jest m.in. model abonamentowy.
W 2023 r. Stepbypet.pl został laureatem konkursu „E-commerce Jutra” adresowanego do uczestników programu „Firmy Jutra” i zorganizowanego przez Dziennik Gazetę Prawną we współpracy z Google.
Jak ocenia Agnieszka Golasińska-Smolarczyk, bardzo dużo dał jej udział w warsztatach w ramach programu – unaocznił możliwość sprzedaży na nowych rynkach zagranicznych i dał inną perspektywę.
– Obecnie otwieramy sprzedaż w Rumunii, a zaczęliśmy sprzedawać w Niemczech, we Francji i w Hiszpanii. To wszystko wydarzyło się zaraz po warsztatach – mówiła w marcu, po zakończeniu konkursu, Agnieszka Golasińska-Smolarczyk.
Łukasz Borys, MSU Team Manager Ipsos, podkreśla, że efektywność ostatniej edycji programu „Firmy Jutra” okazała się bardzo wysoka.
– Dzięki udziałowi w programie aż 87 proc. firm osiągnęło wzrost biznesu, zatrudnienia lub zrealizowało projekt internetowy, który pomógł w rozwoju ich firmy. Co więcej, niemal połowa, bo 45 proc., osiągnęła wzrost liczby klientów lub wzrost sprzedaży/przychodów i wiąże to z uczestnictwem w programie – mówi Łukasz Borys.
Podkreśla, że warto również zwrócić uwagę, iż poza wpływem na twarde wskaźniki biznesowe program przyczynił się także do wzrostu miękkich kompetencji badanych uczestników.
– Zdecydowana większość przedsiębiorców, 81 proc., dzięki kursowi czuje się pewniej w zakresie swoich umiejętności w cyfrowym świecie. A niemal tyle samo, 80 proc., ma większą pewność, że posiada umiejętności niezbędne do rozwoju ich firmy w trudnych czasach – wylicza przedstawiciel IPSOS, które przebadało uczestników programu w 2023 r.
Rozwój w internecie i podnoszenie cyfrowych kompetencji polskich firm ma istotne znaczenie dla budowy w Polsce cyfrowej gospodarki. Oznacza to nie tylko wyższy poziom innowacyjności – jak pokazują badania, taka gospodarka jest również bardziej odporna na wstrząsy i kryzysy. Sam e-commerce pozostaje jednym z jej ważnych kół zamachowych. JPO
Materiał powstał we współpracy z Google Polska