Uposażenie chorego policjanta nie zależy od dodatków czasowych
Wysokość świadczeń za czas zwolnienia lekarskiego jest obliczana dla funkcjonariuszy policji w sposób znacznie mniej korzystny niż dla pracowników. Zwrócił na to uwagę rzecznik praw obywatelskich w wystąpieniu do ministra spraw wewnętrznych, prosząc o zbadanie problemu. Stwierdził, że wątpliwości budzi treść artykułu 121f ust. 1 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o policji (tj. Dz.U. z 2011 r. nr 287, poz. 1687 ze zm. ), który stanowi, że do podstawy wymiaru wlicza się tylko uposażenie zasadnicze i dodatki o charakterze stałym. Natomiast nie wlicza się dodatków czasowych i nagród.
Inaczej ta sprawa jest uregulowana w systemie powszechnym, bo dla pracowników podstawą obliczania wysokości świadczeń jest przeciętne wynagrodzenie z ostatnich dwunastu miesięcy obejmujące m.in. również dodatki czasowe i nagrody. Profesor Irena Lipowicz powołała się przy tym na opinię Zarządu Głównego NSZZ Policjantów, który uważa, że traktowanie w odmienny sposób osób korzystających ze zwolnień lekarskich narusza zasady sprawiedliwości społecznej.
Kontrola osobista tylko na podstawie ustawy
Sposób przeszukiwania osób umieszczonych w izbach zatrzymań Żandarmerii Wojskowej w celu odebrania im przedmiotów niebezpiecznych zbadali przedstawiciele Krajowego Mechanizmu Prewencji podczas przeprowadzonych ostatnio wizytacji prewencyjnych. Ujawnili brak ustawowego umocowania pracowników izb do wykonywania kontroli osobistych osób i ich ubiorów. Opierają się oni jedynie na rozporządzeniu ministra obrony narodowej z 10 września 2014 r. w sprawie izb zatrzymań (Dz.U. z 2014 r. poz. 1358 ). Tymczasem ustawa z 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 568 ) przewiduje prowadzenie takiej kontroli wyłącznie w przypadkach wskazanych w ustawie (np. w razie uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa) w środkach transportu lądowego, powietrznego oraz wodnego z wyjątkiem pojazdów przewożących pieniądze.
Sprawą braku uregulowań ustawowych zajął się rzecznik praw obywatelskich. Zwrócił się do ministra obrony narodowej o rozważenie podjęcia prac nad zmianą przepisów. Zdaniem prof. Ireny Lipowicz czynności związane z kontrolą osobistą ingerują w prawo do nietykalności i wolności osobistej, więc ograniczenie ich może nastąpić tylko w przypadkach wskazanych w ustawie.
Bez drzew przy drogach
Prezes Najwyższej izby Kontroli zbadał... drzewa. To nie przypadek. Każdego roku w wyniku zderzeń pojazdów z przydrożnymi drzewami ginie prawie 500 osób, a ok. 2500 zostaje rannych. Przepisy dotyczące usuwania drzew z niebezpiecznych miejsc są nieprecyzyjne – uważa prezes. Zdecydował się wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego. Chce stwierdzenia niezgodności z konstytucją art. 83 ust. 3 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2004 r. nr 92, poz. 880) – w zakresie, w jakim przepis uzależnia zgodę na wycięcie drzewa z pasa drogowego od zastąpienia go innymi drzewami lub krzewami w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub krzewów.
Jednym z wniosków NIK była konieczność zmiany praktyki usuwania drzew z pasa drogowego. Teraz przepisy zezwalają na ich wycinanie, ale w ich miejsce trzeba posadzić nowe, w liczbie nie mniejszej niż usunięte. W praktyce za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat drzewa mogą ponowie stanowić zagrożenie dla kierowców. NIK proponuje więc, aby nowych drzew nie sadzić w pasie drogowym, w pobliżu miejsc, gdzie doszło wcześniej do wypadków. Należy ich sadzić jak najwięcej, ale w innych miejscach.
Wojskowy nadzór nad środowiskiem
Minister obrony narodowej w formie obwieszczenia ogłosił tekst jednolity rozporządzenia w sprawie przestrzegania przepisów o ochronie środowiska w komórkach i jednostkach organizacyjnych jemu podległych lub przez niego nadzorowanych. Został on opublikowany w Dzienniku Ustaw pod pozycją 297.
Akt ten określa organy odpowiadające za nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie środowiska. Organami tymi są m.in.: dowódca generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, dowódca operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych, dowódca Garnizonu Warszawa, komendant główny Żandarmerii Wojskowej, dowódca dowodzący siłami specjalnymi, szef Inspektoratu Uzbrojenia, dyrektor Wojskowego Centrum Metrologii, prezes Agencji Mienia Wojskowego, prezes Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, szef Wojskowego Dozoru Technicznego, szef Wojskowej Inspekcji Gospodarki Energetycznej, rektorzy uczelni wojskowych, szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, szef Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej. Każdemu z tych organów przypisany jest określony zakres obowiązków w ramach ochrony środowiska.