Rozpoznajemy oczekiwania pracodawców i stosujemy wsparcie dopasowane do ich potrzeb: staże, szkolenia, subsydiowanie zatrudnienia - mówi w wywiadzie dla DGP Iwona Rataj, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Kępnie.
Jednostka, którą pani kieruje, została wyróżniona w konkursie na urząd pracy 2014 roku zorganizowanym przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Otrzymała pani też medal za wyniki i zaangażowanie we wdrażaniu reformy służb zatrudnienia. Za co konkretnie został on przyznany?
Resort pracy docenił zmiany organizacyjne w naszej jednostce, skuteczność działań w doprowadzaniu klientów do wyjścia z bezrobocia, a także intensywną współpracę z pracodawcami. Reforma zobowiązała nas do tego, by część pracowników pełniła funkcję doradcy klienta, zapewniającego stałą opiekę bezrobotnym i pracodawcom. Zmodyfikowaliśmy więc system ich obsługi i zwiększyliśmy o 75 proc. liczbę pracowników zajmujących się tym bezpośrednio. Ponadto już od 2004 r. rozpoczęliśmy profilowanie pracodawców w powiecie w celu rozpoznania jakościowego popytu na pracę, czyli przyjęć do niej i redukcji zatrudnienia, według zawodów oraz skłonności do współpracy z PUP. Uwzględniamy przy tym aspekt terytorialny (gminy, w których działają), rodzaj działalności, wielkość przedsiębiorstwa, regularność korzystania z usług pośrednictwa. Takie informacje pozyskujemy w wyniku rozmów z firmami zgłaszającymi się do urzędu oraz podczas wizyt marketingowych w zakładach pracy. Rozpoznajemy oczekiwania pracodawców i wykorzystujemy skuteczne formy pomocy, odpowiadające ich potrzebom – staże, szkolenia, subsydiowanie zatrudnienia oraz nowe formy pomocy takie jak: bony stażowe i szkoleniowe czy dopłaty do podnoszenia kwalifikacji z Krajowego Funduszu Szkoleniowego. Pracujemy też nad modernizacją systemu w celu szerszego zastosowania w nim usług elektronicznych.
Resort pracy wyróżnił Kępno również za ułatwianie pracodawcom dostępu do usług w ramach sieci EURES.
Prowadzimy szeroką kampanię informacyjno-promocyjną na temat pośrednictwa pracy w ramach tej sieci. Firmom zapewniamy doradztwo i pomoc w poszukiwaniu kandydatów z krajów UE, co ważne w sytuacji niedoborów umiejętności na naszym rynku pracy, m.in. w branży meblowej, metalowej i budowlanej. Dzięki temu pracodawcy zdobywają wiedzę o możliwości zatrudniania oraz przyjmowania na staż cudzoziemców, a także uczestnictwa w zagranicznych targach pracy. Przykładamy też dużą wagę do szerokiego rozpowszechniania ofert pracy EURES. Odbywa się to m.in. w punktach marketingowych na terenie urzędu, a także w gminach, szkołach ponadgimnazjalnych oraz zamiejscowych lokalnych punktach informacyjno-konsultacyjnych i ochotniczych hufcach pracy. Podczas indywidualnych kontaktów z bezrobotnymi doradcy klienta informują ich o ofertach zatrudnienia oraz warunkach życia i pracy za granicą.
PUP w Kępnie znalazł się w czołówce służb zatrudnienia, które w 2014 r. osiągnęły najlepsze wskaźniki efektywności. Co o tym zadecydowało?
Nasz powiat uzyskał najlepszy wskaźnik efektywności zatrudnieniowej w Polsce – 93 proc., a pod względem efektywności kosztowej – 7804 zł – uplasowaliśmy się na 14. pozycji. To zasługa prężnie działających na naszym terenie pracodawców. Nie byłoby to jednak możliwe bez zaangażowania lokalnych władz, organizacji trzeciego sektora i instytucji szkoleniowych. Partnerstwo lokalne to dla nas priorytet.
Jak przebiega współpraca z ośrodkami pomocy społecznej?
Już w 2006 r. zawarliśmy porozumienia ze wszystkimi OPS na terenie miasta Kępno oraz poszczególnych gmin powiatu. Ich celem była aktywizacja bezrobotnych zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz sprawna wymiana informacji. Ważnym elementem tej współpracy w 2014 r. była realizacja Programu Aktywizacja i Integracja. Wprowadziliśmy go pod nazwą „Buduj swoją przyszłość – postaw na aktywizację zawodową i integrację społeczną”. Objęliśmy nim 12 bezrobotnych, dla których ustalono III profil pomocy, a którzy jednocześnie korzystali ze świadczeń OPS. Uczestniczyli w zajęciach integracyjnych i wykonywali prace społecznie użyteczne na rzecz sześciu gmin. Pierwsze doświadczenia z realizacji programu wskazują, iż pomógł on uczestnikom zwiększyć motywację do działania.
Jak wygląda gospodarka finansowa urzędu?
Z powodu niskiej stopy bezrobocia w powiecie (na koniec 2014 r. wyniosła 3,6 proc.) otrzymujemy niewiele środków z Funduszu Pracy, przydzielanych w ramach algorytmu na cały rok. Staramy się więc pozyskiwać pieniądze z rezerwy FP oraz Europejskiego Funduszu Społecznego. Aplikujemy też o dodatkowe środki zewnętrzne na realizację konkretnych programów, by zachęcić pracodawców do zatrudniania bezrobotnych będących w szczególnie trudnej sytuacji. W 2014 r. na aktywne wsparcie bezrobotnych przeznaczyliśmy 5 mln zł, z czego aż 84 proc. to środki dodatkowo pozyskane. Pomogliśmy 700 osobom, z których aż 94 proc. (664 osoby) nadal pracuje. Ponadto wprowadziliśmy zadaniowy system gospodarowania pieniędzmi poprzez zdecydowane ustalanie priorytetów i lepsze dopasowanie wydatków do celów i zadań aktywizacji bezrobotnych. Środkami gospodarujemy oszczędnie – kryteria przyznawania pomocy finansowej klientom ustalamy w drodze negocjacji, z uwzględnieniem ich rzeczywistych potrzeb.