Obowiązek uczestnictwa w posiedzeniach powinien dotyczyć nie tylko zespołów interdyscyplinarnych, lecz także grup diagnostyczno-pomocowych.

Taką propozycję zgłosiła Unia Metropolii Polskich (UMP) do projektu nowelizacji ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1249), który czeka na zaopiniowanie przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Znalazło się w nim wiele zmian dotyczących działalności zespołów interdyscyplinarnych ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Zakładają one m.in. zwiększenie częstotliwości jego posiedzeń, określenie zasad wyboru zastępcy przewodniczącego oraz wprowadzenie dwóch obowiązków dla jego członków: udziału w szkoleniu na temat przemocy (w ciągu 12 miesięcy od dnia ich powołania) oraz uczestnictwa w jego spotkaniach. W tym drugim przypadku nowelizacja zakłada, że jeśli dojdzie do co najmniej trzykrotnej nieusprawiedliwionej nieobecności członka zespołu, przewodniczący będzie o tym zawiadamiał instytucję, którą on reprezentuje.
UMP uważa, że obligatoryjny udział w pracach powinien dotyczyć członków nie tylko zespołów interdyscyplinarnych, lecz także grup diagnostyczno-pomocowych (mają one zastąpić obecne grupy pomocowe, które są powoływane do zajmowania się konkretnymi sprawami, w których występuje podejrzenie domowej przemocy). Organizacja wskazuje, że częsta nieobecność członków tych grup (która nie jest obarczona żadną odpowiedzialnością) sprawia, że nie wykonują oni swoich zadań w ramach prowadzonej procedury Niebieskiej karty.
Unia wskazuje też na problem związany z identyfikacją osób objętych działaniami zespołu interdyscyplinarnego, czyli ofiar przemocy w rodzinie oraz jej sprawców. Odbywa się ona jedynie na podstawie imienia, nazwiska i wieku, co jest zdecydowanie niewystarczające. Skutkiem może być bowiem podejmowanie działań przewidzianych w ustawie wobec niewłaściwych osób. Dlatego organizacja postuluje wprowadzenie identyfikacji na podstawie numeru PESEL, co wykluczałoby takie pomyłki. UMP dodaje, że brak uprawnienia do przetwarzania numeru PESEL osób doznających przemocy i ją stosujących ogranicza też zakres informacji przekazywanych przez zespoły interdyscyplinarne do prokuratury i sądów, co rodzi konieczność podejmowania dodatkowych działań ze strony tych instytucji. Wprowadzenie takiej zmiany w przepisach pozwoliłoby uniknąć im ustalania numerów PESEL tych osób i tym samym skrócić czas załatwianych spraw.
Miasta należące do UMP wskazują, że w projekcie brakuje regulacji, które zapewniałyby uczestnictwo przedstawicieli ochrony zdrowia w podejmowanych interwencjach, co naraża dzieci pokrzywdzone przemocą na wtórną wiktymizację, stres i utrudnia udzielanie im skutecznej pomocy.
Wspomniany projekt nowelizacji poza zmianami w funkcjonowaniu zespołów interdyscyplinarnych zmienia też jej tytuł z „przeciwdziałania przemocy w rodzinie” na „przeciwdziałanie przemocy domowej” oraz rozszerza jej definicję, tak aby uwzględniała nie tylko fizyczny, psychiczny i seksualny jej aspekt, ale też aspekt ekonomiczny oraz zachowania podejmowane za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej na odległość (cyberprzemoc). W projekcie zawarte zostały również nowe definicje osoby doznającej przemocy domowej, sprawcy oraz świadka jej występowania. ©℗
Etap legislacyjny
Projekt ustawy w uzgodnieniach