Niebawem trzeba będzie podjąć nową uchwałę w sprawie stawek za dojazdy do szkół dzieci z niepełnosprawnościami. Musimy to zrobić, bo ceny benzyny bardzo poszły w górę. Pytanie, czy w uchwale może być zapis, że ceny są weryfikowane i zmieniane według potrzeb? Czy rada może raz podjąć uchwałę, w której zobowiąże włodarza do monitorowania cen benzyny i podnoszenia zarządzeniem stawek dla osób, które dowożą dzieci? Byłoby to sprawiedliwe i znacznie usprawniło pracę.
Analiza zadanego pytania wymaga przede wszystkim uwzględnienia podstawowej zasady regulującej sposób działania organów administracji publicznej. Wynika ona z art. 7 Konstytucji RP, gdzie postanowiono, że organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach
prawa. Każda norma kompetencyjna musi być zatem tak realizowana, aby nie naruszała przepisów ustawy i ściśle uwzględniała treść delegacji ustawowej. Podstawowymi dyrektywami wykładni norm o charakterze kompetencyjnym są:
- zakaz domniemania kompetencji,
- powinność interpretowania normy upoważniającej w sposób ścisły i literalny,
- zakaz dokonywania wykładni rozszerzającej przepisów kompetencyjnych i wyprowadzania kompetencji w drodze analogii.
W orzecznictwie sądowym akcentuje się, że niedopuszczalne jest zarówno wykroczenie przez radę gminy poza zakres upoważnienia ustawowego, jak i nieokreślenie w podejmowanej uchwale tych elementów, które na mocy stosownego upoważnienia zostały uznane za obligatoryjne (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, sygn. akt I SA/Gd 18/22).
Przypomnienie tych zasad jest o tyle istotne, że chodzi o kwestię interpretacji właściwych
przepisów prawa oświatowego związanych z ustalaniem średnich stawek cen paliwa w związku z obowiązkiem gminy do zapewnienia transportu dzieci z niepełnosprawnością do właściwych placówek oświatowych.
Obowiązki gminy
Zgodnie z art. 39 ust. 4
prawa oświatowego obowiązkiem gminy jest:
1) zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 127 prawa oświatowego, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej
szkoły podstawowej, a uczniom z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – także do najbliższej szkoły ponadpodstawowej, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 21 lat,
2) zapewnienie dzieciom i młodzieży, także z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, bezpłatnego
transportu i opieki w czasie przewozu do ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą:
a) 24 rok życia – w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna,
b) 25 rok życia – w przypadku uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Obowiązki te gmina spełnia albo przez zorganizowanie z własnych środków, we własnym zakresie, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dzieci i młodzieży, albo oddając rodzicom zwrot kosztów przewozu, gdy to oni wykonują ww. zadanie.
wAŻNENiedopuszczalne jest zarówno wykroczenie przez radę gminy poza zakres upoważnienia ustawowego, jak i nieokreślenie w podejmowanej uchwale tych elementów, które na mocy stosownego upoważnienia zostały uznane za obligatoryjne.
Ustalenie ceny paliwa
Zgodnie z art. 39a ust. 3 średnią cenę jednostki paliwa określa na każdy rok szkolny rada gminy, w drodze uchwały, uwzględniając ceny, jakie są na jej terenie. Przepis ten jest dość jednoznaczny – przewiduje wyłączną kompetencję rady gminy w określeniu średniej ceny jednostek paliwa w gminie na rok szkolny – i musi być interpretowany w sposób ścisły. A to oznacza, że niestety wójt jako organ wykonawczy gminy nie może wkraczać w rolę rady. Ani też radni nie mogą upoważnić wójta do ustalenia owych stawek.
Powyższe założenia mają potwierdzenie w orzecznictwie sądowym. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 marca 2021 r. (sygn. akt III OSK 3069/21) wskazano m.in., że: „Nie budzi wątpliwości to, że zakwestionowana przez organ nadzoru uchwała podjęta została przez właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego (zob. art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym) i została wydana w granicach upoważnienia ustawowego, zawartego w art. 39a ust. 3 prawa oświatowego. W § 1 uchwała określa bowiem średnią cenę jednostki paliwa w gminie w roku szkolnym (…)”. W cytowanym fragmencie wyroku nastąpiło odniesienie do dwóch przepisów ustawy o samorządzie gminnym, czyli do art. 40 ust. 1 oraz art. 41 ust. 1. Z pierwszej regulacji wynika, że na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy. Zgodnie zaś z drugim przepisem akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały.
Jednocześnie warto zauważyć, że w kolejnych jednostkach redakcyjnych zawartych w art. 39a prawa oświatowego ustawodawca przewidział również pewne kompetencje dla organu wykonawczego. Świadczy o tym treść przepisów zgrupowanych w ust. 4‒6. Tamże zaś postanowiono, że zwrot kosztów przewozu, o którym mowa w ust. 1, następuje na podstawie umowy zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) a rodzicami. Zawierają oni umowę, o której mowa w ust. 4 – w terminie 14 dni od dnia uzyskania informacji, że dowożenie i opiekę zapewniają rodzice. Jeżeli rodzice powierzyli wykonywanie transportu i sprawowanie opieki w czasie przewozu innemu podmiotowi, to kwotę zwrotu kosztów przewozu ustala się zgodnie z ust. 2.
Tak więc oba organy gminy (wójt, rada gminy) mają odrębne kompetencje związane z wykonywaniem zadania w postaci zapewnienia transportu dzieci niepełnosprawnych do placówek szkolnych. Kompetencji tych muszą przestrzegać, co sprowadza się do wniosku, że nie jest możliwe podjęcie przez radę gminy jedynie tzw. uchwały ramowej – zobowiązującej wójta gminy do monitorowania cen paliw i w miarę potrzeby ustalania konkretnych stawek w drodze zarządzenia.
Warto jednak dodać, że nie ma przeszkód prawnych, aby uchwała w sprawie ww. stawek została zmieniona. Z racji zaś tego, że – na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym – wójt gminy odpowiada za przygotowanie projektów uchwał rady gminy, to w razie takiej konieczności powinien stosowny projekt pod obrady organu stanowiącego przedłożyć. Zatem w gruncie rzeczy to organ wykonawczy ma nieformalny wpływ na akty prawne przyjmowane przez organ stanowiący. Projekt stosownej uchwały zmieniającej może pojawić się w każdym czasie obowiązywania uchwały pierwotnej. W konsekwencji powyższego, mimo braku formalnej możliwości kształtowania wysokości ww. średnich cen paliwa, to wójt gminy może jednak poprzez swoją aktywność legislacyjną finalnie spowodować zmianę tych cen.
Ważne:Średnią cenę jednostki paliwa, wpisywaną do uchwały w sprawie zwrotu środków za dojazd uczniów z niepełno -sprawnościami do szkoły, określa na każdy rok szkolny rada gminy, uwzględniając ceny, jakie są na jej terenie.
art. 34 ust. 4, art. 39, art. 39a ust. 3, art. 127 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1700)
art. 30 ust. 2 pkt 1, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 559; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1079)