Związek Powiatów Polskich (ZPP) apeluje o zwiększenie środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) przeznaczonych dla samorządów na prowadzenie postępowań związanych z przyznawaniem wsparcia osobom z dysfunkcjami zdrowotnymi.

Ten temat był omawiany podczas posiedzenia zespołu ds. ochrony zdrowia i polityki społecznej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRiST), które odbyło się 14 lutego br. Chodzi o dotację przysługującą powiatom na podstawie art. 54 ustawy z 27 listopada 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 573 ze zm.). Zgodnie z nim samorząd otrzymuje na pokrycie kosztów obsługi kwotę wynoszącą nie więcej niż 2,5 proc. środków wykorzystanych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej. Zalicza się do nich m.in. udzielanie dofinansowania do turnusów rehabilitacyjnych, sprzętu rehabilitacyjnego, zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze oraz na likwidację barier architektonicznych. Problem w tym, że taki poziom dotacji utrzymuje się od wielu lat i jest niewystarczający.
– W naszym przypadku jest to 100 tys. zł rocznie. To zbyt mało, aby pokryć koszty wynagrodzenia trzech pracowników zajmujących się przyznawaniem wsparcia osobom niepełnosprawnym, a przecież do tego dochodzą jeszcze wydatki na materiały biurowe, media, usługi pocztowe – mówi Romana Gajdek, dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR) w Gorlicach.
Co więcej od tego roku powiaty zostały zobligowane do obsługi spraw dotyczących przyznania pomocy z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej za pośrednictwem Systemu Obsługi Wsparcia (SOW). W założeniu takie rozwiązanie powinno sprzyjać obniżaniu kosztów, bo całe postępowanie jest prowadzone w formie elektronicznej, ale większość osób niepełnosprawnych wciąż składa wnioski na papierze.
– Do tej pory uruchomiliśmy nabór wniosków na trzy zadania i mamy 628 wniosków, z czego tylko trzy wpłynęły przez SOW – wskazuje Romana Gajdek.
ZPP podkreśla, że liczba wniosków składanych w tradycyjny sposób sięga 98 proc. To oznacza, że samorządy nie tylko nie zaoszczędzą na kosztach obsługi, ale wręcz będą musiały przeznaczyć na to więcej czasu, bo pracownicy muszą wprowadzać dane z wniosków papierowych do SOW. Nie wszystkie gminy dysponują też odpowiednim sprzętem pozwalającym np. skanować załączniki do wniosku.
To wszystko spowodowało, że ZPP zwrócił się na forum zespołu KWRSiT o rozważenie możliwości zwiększenia dotacji na obsługę zadań do 4 proc.
– Od przedstawiciela Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych usłyszeliśmy, że analizują sytuację, ale nie może nam zagwarantować, że koszty obsługi zostaną podniesione do proponowanego przez nas poziomu. Jaka decyzja w tej sprawie zostanie podjęta, mamy dowiedzieć się na posiedzeniu, które odbędzie się w marcu – informuje Bernadeta Skóbel z ZPP.
Finansowanie pielęgniarek w DPS
Na wniosek ZPP na ostatnim posiedzeniu zespołu KWRSiT poruszana była też kwestia finansowania opieki pielęgniarskiej w domach pomocy społecznej (DPS). Maciej Miłkowski, wiceminister zdrowia, potwierdził, że trwają zaawansowane prace nad przepisami, które pozwolą na wpisanie DPS do rejestru podmiotów leczniczych w części dotyczącej obsługi pielęgniarskiej, dzięki czemu będzie ona finansowana przez NFZ (pisaliśmy o tym w DGP nr 30/2022 „Fundusz sfinansuje wynagrodzenia pielęgniarek w DPS”). To rozwiązanie będzie wymagać zmiany kilku ustaw i rozporządzeń i nie zapadła jeszcze decyzja, czy projekt będzie procedowany w trybie rządowym czy poselskim. Kolejne informacje w tej sprawie mają być przekazane samorządom przez resort zdrowia na marcowym spotkaniu zespołu.