Minister cyfryzacji skontroluje, w jaki sposób organy państwowe korzystają z danych z nowego rejestru paszportowego.

Taką możliwość wprowadza projekt rozporządzenia w sprawie kontroli korzystania z dostępu do usługi weryfikacji z Rejestru Dokumentów Paszportowych, który został skierowany do konsultacji społecznych.
Przypomnijmy bowiem, że na podstawie nowej ustawy paszportowej (z 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych, która 1 lutego została podpisana przez prezydenta i oczekuje na publikację) utworzony został w ramach Systemu Rejestrów Publicznych Rejestr Dokumentów Paszportowych. Dostęp do danych tam zawartych (z wyjątkiem danych dotyczących odcisków palców) uzyskało wiele organów publicznych, m.in. policja, ABW, Straż Marszałkowska, sądy czy prokuratury. Mogą one korzystać z usługi weryfikacji, czyli sprawdzić, czy na podstawie konkretnych danych został wydany ważny dokument paszportowy.
W związku z tym konieczne stało się ustalenie zasad kontroli, w jaki sposób organy korzystają ze swoich uprawnień. I tak, zgodnie z projektem na każdy rok sporządzony zostanie plan kontroli, uwzględniający jej zakres, termin oraz wskazanie, którego podmiotu będzie dotyczyła. Dokument będzie musiał być zatwierdzony przez ministra cyfryzacji, choć on sam będzie mógł również przeprowadzić pozaprogramową kontrolę doraźną.
Same kontrole będą przeprowadzane w składach co najmniej dwuosobowych. Co istotne – akta kontroli mogą być prowadzone zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznie. Przepisy idą w tym zakresie nawet krok dalej – rozporządzenie zrównuje bowiem wszystkie czynności kontrolne dokonane w postaci elektronicznej z tymi utrwalonymi w postaci papierowej.
Zgodnie z założeniami autorów rozporządzenie ma wejść w życie 28 marca 2022 r. ©℗
Etap legislacyjny
Projekt w konsultacjach społecznych