Urzędnicy mają sześć miesięcy na dostosowanie statutów młodzieżowych rad do nowych wymogów. Kilka kwestii może sprawić problemy
Urzędnicy mają sześć miesięcy na dostosowanie statutów młodzieżowych rad do nowych wymogów. Kilka kwestii może sprawić problemy
Dzisiaj wchodzą w życie regulacje, które zobowiążą gminy, powiaty i województwa do podejmowania działań na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców – w szczególności wśród młodzieży. Taki obowiązek nakłada na nie nowelizacja z 20 kwietnia 2021 r. ustaw o samorządzie gminnym, powiatowym, województwa oraz ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. poz. 1038).
Zlikwidować chaos
Nowela uporządkuje zasady tworzenia młodzieżowych rad na wszystkich szczeblach samorządu. Do tej pory te kwestie regulowała ustawa jedynie w przypadku gmin, i to dość lakonicznie.
– Dotychczas nie było podstawy prawnej, aby przy sejmiku funkcjonowały młodzieżowe sejmiki województwa analogicznie do tego, jak działają w wielu gminach. Teraz ta bariera prawna zostanie usunięta – wskazuje Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Mimo braku ustawowych regulacji województwa i powiaty starały się jednak powoływać te gremia.
– W minionych latach kilka razy zawiązywały się w ramach projektów edukacyjnych organizacji pozarządowych ciała, które same siebie nazywały sejmikami młodzieżowymi lub radą młodzieżową województwa – uzupełnia Piotrowski.
Dzięki nowym przepisom młodzież, która będzie chciała uczestniczyć w samorządowych pracach, zyska nowe kompetencje. Rady będą miały charakter konsultacyjny, doradczy i inicjatywny. Zyskają prawo do składania wniosków o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej. Będą też mogły kierować zapytania, a wójt, starosta czy marszałek będą musieli odnieść się do nich pisemnie w ciągu 30 dni. Do zadań młodzieżowych rad będzie należeć m.in. opiniowanie projektów uchwał w sprawach młodzieży, udział w opracowaniu działań strategicznych dotyczących młodych osób oraz monitorowanie ich realizacji.
Nowelizacja wskazuje, że rady będą mogły mieć opiekuna, a ich obsługą administracyjno-biurową zajmą się samorządy. Członkom rad, którzy będą brali udział w posiedzeniach lub delegacjach, będzie przysługiwać zwrot kosztów przejazdu (pokryją je samorządy).
O powoływanie rad i sejmików młodzieżowych będą mogły wystąpić rady gmin, powiatów lub sejmiki województw. Wniosek w tej sprawie będą mogli złożyć wójt, zarząd powiatu, województwa oraz np. organizacje pozarządowe, samorządy uczniowskie lub studenckie. Nowe przepisy zobowiążą samorządy do rozpatrzenia tych wniosków w terminie nie dłuższym niż trzy miesiące od dnia wniesienia.
Praca wre
– Obecnie z inicjatywy prezydium sejmiku trwają pracę nad stworzeniem ram dla Młodzieżowego Sejmiku Województwa Pomorskiego. Chcemy, by w tym roku się ukonstytuował i rozpoczął działalność. Kluczowe jest włączenie do tych prac osób związanych z młodzieżowymi radami miast i gmin, które na skutek pandemii mają zrozumiałe trudności organizacyjne – informuje Michał Piotrowski.
Młodzieżowe rady, które już funkcjonują, będą musiały zostać dostosowane do nowych regulacji. Na zmianę ich statutów samorządy mają sześć miesięcy.
– Planowana jest zmiana statutu przez dodanie do niego wymagań ustawowych, tj. inicjatywy uchwałodawczej, oraz dodatkowych uprawnień w sprawie wyboru opiekuna rady – wymienia Marta Stachowiak, rzecznik prasowy Urząd Miasta Bydgoszczy.
Podobne analizy trwają w innych miastach.
– Nowelizacja spowoduje konieczność m.in.: wprowadzenia instytucji odwołania radnego, bo dotychczas statut przewidywał wyłącznie instytucję wygaśnięcia mandatu, podjęcia decyzji co do formy wprowadzenia unormowań dotyczących trybu zgłaszania wniosku o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej czy określenia zasad delegowania i zwrotu kosztów przejazdu – wylicza Patryk Rosiński z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Ta ostatnia kwestia może okazać się problematyczna. – Wprowadzenie zwrotu kosztów przejazdu członków młodzieżowej rady gminy może generować problemy przy ustalaniu zasad delegacji i sposobu rozliczeń – wyjaśnia Patryk Rosiński.
Potrzebny rozgłos
– Nowe przepisy mogą pomóc wzmocnić edukację obywatelską młodzieży. Z doświadczenia z dotychczasowymi projektami młodzieżowych sejmików wiemy, że problemy rodziła częsta rotacja ich składów i obciążenie młodych ludzi obowiązkami szkolnymi oraz innymi zajęciami. Kadencja takiego ciała nie może być więc chyba dłuższa niż dwa lata. Powinny też one odzwierciedlać cały region, a nie tylko wielkie ośrodki miejskie – mówi Michał Piotrowski.
Urzędnikom na razie trudno ocenić, czy rzeczywiście głos młodzieży okaże się pomocny. – Wszystko zależy od aktywności młodzieżowych radnych, ich zaangażowania i poziomu kompetencji. Trudno powiedzieć, jak przygotują wnioski o podjęcie uchwał, jaki będą one miały charakter i czy radni miejscy je odrzucą, czy będą procesować – twierdzi Anna Domańska, dyrektor Wydziału Edukacji Urzędy Miasta Krakowa.
Problemem może być słaby rozgłos. – Młodzież jest zainteresowana działalnością samorządową, ale większość nie ma świadomości, jak wziąć w niej udział. Przydałaby się kampania medialna o radach młodzieżowych i możliwościach, jakie dają – mówi Daniel Węgorek z Rady Młodzieżowej w Bytomiu.
Koszty nowej ustawy dla samorządów
Etap legislacyjny
Wchodzi w życie 23 czerwca 2021 r.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama