Rewolucja komunikacyjna wkracza do samorządów. Mieszkańcy oczekują nie tylko sprawnego załatwienia sprawy, ale także efektywnej komunikacji. Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej i „Dziennik Gazeta Prawna” mogą nauczyć cię jak to robić.

Media społecznościowe i nowoczesne techniki komunikacji są już codziennością w większości branż. Z ich plusów coraz śmielej zaczynają korzystać samorządy - na Instagramie promują atrakcyjne turystycznie miejsca w swoim regionie, na LinkedInie nawiązują kontakty biznesowe, a na Facebooku informują mieszkańców o działaniach w ramach budżetu obywatelskiego czy o prowadzonych inwestycjach. Eksperci podkreślają, że profile społecznościowe samorządów przyciągają mieszkańców. Spośród wszystkich stron na Facebooku, te dotyczące największych polskich miast są w czołówce pod kątem liczby obserwujących. Samorządy w internecie podglądają nie tylko ich mieszkańcy, ale także turyści czy potencjalni inwestorzy. Sprawna komunikacja może zaspokajać potrzebę informacji i kontaktu ich wszystkich. Jak prowadzić swoje kanały w mediach społecznościowych by były atrakcyjne? Sprawdź nasz poradnik.

Dobierz platformę

Facebook, Instagram, YouTube czy TikTok? Każda z tych platform rządzi się innymi prawami i ma inną grupę docelową. Eksponuje też innego rodzaju treści. Twój samorząd nie musi być obecny wszędzie, aby skutecznie komunikować się z mieszkańcami. Pamiętaj, że skuteczna komunikacja to precyzyjna komunikacja, a nie mnogość treści.

Dobierz komunikat

Twój samorząd jest miejscem turystycznym czy inwestycyjnym? Jaki jest przekrój demograficzny twojej społeczności? Co chcesz osiągnąć? Aby zaprojektować skuteczną komunikację musisz odpowiedzieć sobie na te pytania i zaplanować odpowiednią strategię.

Prowadzenie mediów społecznościowych już dawno przestało być dziełem przypadku i stało się pełnoprawnym zawodem, którego można się nauczyć.

Przemyśl aspekty prawne i etyczne

Komunikacja samorządów to prawne pole minowe. Brak wypracowanych standardów może prowadzić do nadużyć i oskarżeń o stronniczość czy ograniczanie wolności słowa. Przystępując do prowadzenia profilu należy przemyśleć te aspekty. Inaczej powinno wyglądać prowadzenie profilu z nazwą konkretnego miasta, na nieco inne praktyki może pozwolić sobie profil nazwany imieniem i nazwiskiem jego włodarza. Chodzi tu m.in. o moderowanie dyskusji, banowanie, wyciszanie. Do tego dochodzą kwestie dotyczące np. dyskutowania z mieszkańcami za pośrednictwem messngera czy odpowiadania na krytyczne komentarze.

Przyciągaj i angażuj

Dobra komunikacja przebiega w dwie strony. Profil w mediach społecznościowych nie powinien być tylko tablicą informacyjną. Naturalnie będzie on ewoluował w stronę wymiany zdań, ale także pomysłów – zagospodaruj je. Twoim mieszkańcy najlepiej wiedzą, czego brakuje w ich okolicy.

Wykorzystuj wszystkie funkcje

Czy wiesz, że Facebook to nie tylko wrzucanie postów? Jakie ma inne funkcje? Czy wiesz, że godzina wrzucenia posta ma znaczenie? Wiesz do czego można wykorzystać stories na Instagramie? Platformy społecznościowe oferują cały zestaw narzędzi, których nie wykorzystują „zwykli” użytkownicy. Dopiero projektując profesjonalną komunikację dostrzeżesz, ile możliwości ma każda z nich. Warto je znać i wykorzystywać.

Wszystkich, którzy są zainteresowani profesjonalizacją swoich działań w internecie zachęcamy do zapoznania się z ofertą studiów podyplomowych, jakie uruchomiła Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej we współpracy z „Dziennikiem Gazetą Prawną”.

Cyfryzacja Mediów to roczne studia podyplomowe w języku polskim w partnerstwie Dziennika Gazety Prawnej i Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej. Unikatowe studia na polskim rynku dające praktyczną wiedzę z zakresu funkcjonowania współczesnych mediów oraz efektywnego zarządzania komunikacją zewnętrzną i wewnętrzną organizacji. Wykładowcami są najlepsi specjaliści z doświadczeniem w branży mediowej, wykładowcy Szkoły Biznesu PW oraz praktycy Dziennik Gazeta Prawna.

Więcej informacji