statystyki

Rada gminy nie ma uprawnień do określenia, kiedy można wstrzymać usługi wodno-kanalizacyjne

autor: Marcin Nagórek25.10.2020, 13:00
Skoro istnieje materialno-prawne upoważnienie do przyjęcia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, przejść można do oceny, czy zaproponowane w pytaniu rozwiązania będą dopuszczalne.

Skoro istnieje materialno-prawne upoważnienie do przyjęcia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, przejść można do oceny, czy zaproponowane w pytaniu rozwiązania będą dopuszczalne.źródło: ShutterStock

Przygotowujemy w gminie nowy regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Chcemy zawrzeć w nim m.in. zapis o możliwości ograniczenia albo wstrzymania świadczenia usług przez nasze przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne z różnych ważnych przyczyn, np. ze względu na ochronę środowiska, epidemię albo trudne warunki atmosferyczne (susze, powodzie itp.). Czy będzie to legalne rozwiązanie?

Zgodnie z art. 94 Konstytucji RP organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie. Zasady i tryb wydawania aktów prawa miejscowego określa ustawa. Zatem legalność określonych rozwiązań będzie zależeć od tego, czy wpisują się one w ustawowe upoważnienie przysługujące danemu organowi samorządu terytorialnego. W kontekście podanego stanu faktycznego należy więc ustalić, czy takie upoważnienie ustawowe istnieje i czy sugerowana propozycja legislacyjna w sposób należyty je wypełnia.

Regulamin i kompetencje radnych

Zgodnie z art. 19 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków uchwala rada gminy. Ale, jak podkreślił w wyroku z 19 lutego 2020 r. (sygn. akt I SA/Gl 1569/19) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, wskazane przepisy nie dają radzie kompetencji do stanowienia aktów prawa miejscowego regulujących zagadnienia inne niż wymienione w przywołanym przepisie, ani też do podejmowania regulacji w inny sposób niż wskazany przez ustawodawcę, gdyż oznaczałoby to wykroczenie poza zakres delegacji ustawowej.

Akcentuje się także, że wszelkie odstępstwa od katalogu sformułowanego w tym przepisie przesądzają o naruszeniu przepisu upoważniającego, jak i konstytucyjnej zasady praworządności w zakresie legalności aktu prawa miejscowego, co stanowi istotne naruszenie prawa, którego skutkiem jest stwierdzenie jego nieważności w całości bądź w części.


Pozostało 67% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!



30 lecie samorządności - Związek Miast Polskich



Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane