statystyki

Koniec niepewności w sprawach dotyczących skarg JST

autor: Marcin Nagórek16.05.2020, 07:00
Przyjęta przez Sejm 30 kwietnia 2020 r. ustawa o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (tzw. tarcza. 3.0; przed pracami w Senacie) wprowadza bardzo istotne przepisy związane m.in. z przebiegiem postępowań sądowo-administracyjnych, w których stroną są JST.

Przyjęta przez Sejm 30 kwietnia 2020 r. ustawa o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (tzw. tarcza. 3.0; przed pracami w Senacie) wprowadza bardzo istotne przepisy związane m.in. z przebiegiem postępowań sądowo-administracyjnych, w których stroną są JST.źródło: ShutterStock

Z powodu epidemii pisma gmin zaskarżające rozstrzygnięcia nadzorcze organów nadzoru były wstrzymane lub zawieszone. Wkrótce ma się to zmienić.

Przyjęta przez Sejm 30 kwietnia 2020 r. ustawa o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (tzw. tarcza. 3.0; przed pracami w Senacie) wprowadza bardzo istotne przepisy związane m.in. z przebiegiem postępowań sądowo-administracyjnych, w których stroną są JST. Chodzi np. o sytuacje, gdy składają one skargi na niekorzystne dla nich rozstrzygnięcia nadzorcze regionalnych izb obrachunkowych m.in. w sprawach dotyczących budżetu, dotacji, podatków i opłat lokalnych. Postępowania te na mocy art. 15zzs ust. 1 specustawy o COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 374; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 695) zostały wstrzymane (w sprawach nowych ich bieg się nie rozpoczął, w rozpoczętych – został zawieszony) na czas zagrożenia epidemicznego i epidemii.

Dla samorządów oznaczało to czas niepewności – raz, że nie są pewne skuteczności swoich skarg wnoszonych, dwa – nie wiedzą, jak dalej prowadzić politykę finansową oraz czy podejmować dalsze działania gospodarcze. Oczywiście obecne przepisy nie blokiuą zupełnie merytorycznego rozpoznania skarg, bowiem mógł mieć tu zastosowanie tryb uproszczony, o którym mowa w art. 119 ustawy z 20 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325), z tym że tryb ten przewiduje rozpoznanie sprawy na posiedzeniu niejawnym sądu, czyli bez rozprawy, na której można jednoznacznie wyartykułować swoje stanowisko. Ponadto, co do zasady, brak zgody drugiej strony sporu tę możliwość zamyka. Z uwagi na paraliż decyzyjny, jaki powodował ust. 15 zzs ust. 1 specustawy o COVID-19, ustawodawca zdecydował się na jego uchylenie w ustawie przyjętej 30 kwietnia przez Sejm. W zamian proponuje się nowe mechanizmy ujęte m.in. w art. 15zzs 4 ust. 1 i 2 (regulacje istotne z perspektywy działań sądów administracyjnych) w powiązaniu z regulacjami art. 69 ust. 6 i 7.


Pozostało 68% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane