statystyki

Gromadzki: Fundusz pekaesowy wymaga zmian

autor: Katarzyna Nocuń11.12.2019, 08:03; Aktualizacja: 11.12.2019, 08:07
Zakup taboru jest decyzją na wiele lat, a nie na rok lub kilka miesięcy.

Zakup taboru jest decyzją na wiele lat, a nie na rok lub kilka miesięcy.źródło: ShutterStock

- Słabe zainteresowanie funduszem to oczywiście także efekt braku wykwalifikowanych kadr i słabości finansowej samorządów - mówi Marcin Gromadzki z Public Transport Consulting

Do piątku urzędy wojewódzkie rozstrzygną o dofinansowaniu deficytowych połączeń pekaesowych na przyszły rok. Do wydania jest 800 mln zł. W tym roku był kłopot z zagospodarowaniem 300 mln zł. Będzie lepiej?

Celem ustawy peakesowej było trwałe odtworzenie likwidowanych połączeń. Przyjęte w ustawie rozwiązania sprawiają jednak, że linie te nie mają gwarancji dalszego funkcjonowania, w praktyce jest więc to odtwarzanie ich na chwilę i w niewielkim wymiarze. Sytuację komplikuje tryb zawierania umów o dopłatę na rok kalendarzowy. Dysponowanie funduszem zaplanowano w całkowitym oderwaniu od sposobu ustalania budżetów samorządów i od trybu wyboru przez nich operatorów publicznego transportu zbiorowego. Mieszkańcy terenów niezubranizowanych, którzy podejmują decyzje o wyborze miejsca pracy lub szkoły, biorą pod uwagę ofertę publicznego transportu i nie są to decyzje jednoroczne. Nawet jeśli cechuje je pewna sezonowość, to nie w cyklu roku kalendarzowego, ale szkolnego. Samorządom trudno zobowiązać się do utrzymywania linii w kolejnych latach bez pewności otrzymywania dofinansowania i wiedzy o jego kwocie. Dlatego uważam, że pierwsze umowy o dopłaty powinny być zawierane na dwa lata – z opcją automatycznego przedłużenia o kolejny rok. Następne – na minimum cztery lata, czyli tak jak powtarzalne zamówienie w Prawie zamówień publicznych, a maksymalnie na 10 lat, czyli tak jak w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym.


Pozostało jeszcze 68% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane