statystyki

Zmiany w ustawie o Krajowym Zasobie Nieruchomości. Osiem najważniejszych punktów dla samorządów

autor: Iwona Czempiel, Magdalena Hajduk17.07.2019, 09:36; Aktualizacja: 17.07.2019, 09:46
Krajowy Zasób Nieruchomości, będący osobą prawną, został powołany do życia mocą ustawy z 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości

Krajowy Zasób Nieruchomości, będący osobą prawną, został powołany do życia mocą ustawy z 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomościźródło: ShutterStock

Wprowadzana właśnie nowelizacja ma usprawnić działanie programu Mieszkanie Plus, a przede wszystkim doprowadzić do tego, że KZN będzie miał więcej gruntów na cele mieszkaniowe. Ale zmianie ulegają postanowienia zawarte łącznie w kilkunastu ustawach.

Krajowy Zasób Nieruchomości, będący osobą prawną, został powołany do życia mocą ustawy z 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 2363 ze zm.; dalej: ustawa o KZN). Celem tej regulacji było wprowadzenie rozwiązań zwiększających podaż mieszkań na wynajem o umiarkowanych czynszach, położonych na nieruchomościach należących do Skarbu Państwa. Przyjęte w ustawie rozwiązania stanowić miały zrównoważenie interesów inwestorów, Skarbu Państwa (przede wszystkim przez realne przeciwdziałanie przeznaczeniu tych gruntów na cele czysto komercyjne) oraz najemców – zapewniając ochronę wysokości czynszu oraz możliwą gwarancję zakupu mieszkania przez najemcę. Po kilkunastu miesiącach funkcjonowania ustawy okazało się jednak, że konieczna jest modyfikacja unormowań prawnych, które mają doprowadzić do osiągnięcia zakładanych celów. Instrumenty prawne przewidziane w ustawie okazały się bowiem niewystarczające, by sprawnie przejmować grunty do zasobu KZN i budować na nich nowe osiedla. Stąd niniejsza nowelizacja, która czeka już tylko na ogłoszenie w Dzienniku Ustaw. Poniżej omawiamy wynikające z niej najważniejsze zmiany dla jednostek samorządu terytorialnego.

ok. 150 tys. tyle mieszkań buduje się rocznie w Polsce. Według założeń rządu, by wypełnić lukę istniejącą na rynku, liczba ta powinna wzrosnąć o 75–80 tys.

1. Spółki celowe nie tylko z miastami

Program Mieszkanie Plus od początku swojego funkcjonowania wzbudzał wiele kontrowersji, w szczególności przez liczne ułatwienia w procesie inwestycyjnym przy budowie osiedli mieszkaniowych. Zmiany odczuły również samorządy, ponieważ zgodnie z założeniami specustawy mieszkaniowej (a ściślej ustawy z 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących, t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1496 ze zm.) możliwe miało się stać przeznaczanie pod inwestycje budowlane m.in. gruntów rolnych w administracyjnych granicach miast, gruntów pokolejowych, powojskowych i poprzemysłowych, a zatem wszystkich tych obszarów, które, mimo że często znajdowały się w pobliżu centrum miast, nie mogły być obszarem inwestycji.


Pozostało jeszcze 87% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane