1 Przy konieczności odpowiedzenia na trudne pytania rekrutera pojawia się też zwykle dylemat jak się zachować, czy okazać cechę, która może być odczytana jako nasza słabość, czy też ją zakamuflować. Na ile pozwolić sobie na bycie szczerym w wypowiedzi? Biorąc pod uwagę stres, jaki jest zwykle odczuwany ppodczas rozmowy kwalifikacyjnej, jest to niełatwa decyzja. Zawsze jednak warto pamiętać, że doskonali ludzie nie istnieją, a starając się za takich uchodzić możemy wzbudzić jedynie nieufność w rozmówcy. Sednem nie jest więc wyparcie negatywnych cech i budowanie swojej wyidealizowanej laurki, a umiejętność rzeczowej oceny i komunikacji, dzieki którym zyskamy większe porozumienie z rekruterem.
ShutterStock
2 Trudne pytania to również te nieszablonowe badające np. naszą kreatywność, umiejętność elastycznego odnalezienia się w zaskakującej sytuacji, itp. Padają najczęściej podczas rekrutacji do działów marketingu czy też agencji reklamowych i kreatywnych. W przypadku takich pytań nie ma odpowiedzi właściwych, jest natomiast właściwa postawa. Polega ona na nastawieniu się na abstrakcyjne myślenie, błyskotliwą spontaniczną reakcję albo adekwatne skojarzenie.
ShutterStock
3 Najtrudniejszą grupą pytań są jednak bez wątpienia te które mają za zadanie obnażenie naszej motywacji, bo te jak wiadomo nie zawsze chcemy i możemy jednoznacznie ujawnić. Mimo to nawet w tym kontekście warto zdobyć się na pewną dozę szczerości, nie koniecznie wkraczając na wysokie poziomy szczegółowości, a jedynie sygnalizując pewien kierunek czy obszar.
ShutterStock
4 We wszystkich sytuacjach powinniśmy jednak pamiętać że rozmowa rekrutacyjna powinna odbywać się w tzw. dobrej wierze i przyjaznej atmosferze. Konstruktywna rozmowa rekrutera z kandydatem, ma na celu ustalenie na ile profil zawodowy wpisuje się w istocie w wymagania na danym stanowisku. Nawet jeśli nie zakończy się ofertą zatrudnienia to pozytywne wrażenie może okazać się efektywnym spotkaniem networkingowym owocującym inną ofertą w późniejszym czasie.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję