statystyki

Co trzeba wziąć pod uwagę, nakładając karę porządkową na pracownika

autor: Sebastian Kryczka13.08.2016, 15:00
nadgodziny, praca, pracownik, szef, pracodawca

Aby naruszenie obowiązków stanowiło podstawę odpowiedzialności porządkowej, muszą wystąpić łącznie dwie przesłanki.źródło: ShutterStock

Zanim decyzja o ukaraniu zostanie podjęta, pracodawca musi ocenić m.in. winę pracownika, rodzaj naruszonych obowiązków czy wcześniejszy stosunek do pracy.

Brak należytej realizacji obowiązków pracowniczych powoduje, że pracodawca ma możliwość dyscyplinowania zatrudnionych na podstawie przepisów o odpowiedzialności porządkowej zawartych w ustawie z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm., dalej: k.p.).

Pracodawca może nałożyć na pracownika karę porządkową w postaci upomnienia, nagany lub kary pieniężnej za:

  • nieprzestrzeganie ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy,
  • naruszenie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przeciwpożarowych,
  • nieprzestrzeganie przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy,
  • opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia,
  • stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy.

Przesłanki odpowiedzialności


Pozostało jeszcze 53% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane