Paradoksalnie trudno o lojalnego pracownika na 1-3 miesiące. Jak skutecznie rekrutować osoby do pracy na wakacje? Najlepiej już na etapie ogłoszenia o pracę poinformować go o 10 ważnych kwestiach.

1. Długość zlecenia

Dla pracowników sezonowych liczy się dokładna informacja o tym, kiedy mogą rozpocząć pracę, ale też kiedy zlecenie się zakończy. Brak tej wiedzy – i idąca za tym niepewność zatrudnienia - może prowadzić do nieporozumień, frustracji a w końcu do poszukiwań kolejnej pracy. Oznacza to, że jako pracodawca możesz pozostać bez pracownika na ostatnie dwa tygodnie sezonu.

• Przykład: czas trwania pracy: 8 tygodni, wyjazd 18 maja (oferta pracy wyjazdowej zamieszczona w międzynarodowym serwisie z ofertami pracy MonsterPolska.pl).

2. Forma zatrudnienia

Warto określić na jakich zasadach będzie zatrudniony pracownik na wakacje. Możliwe formy to umowa o pracę na czas określony, umowa na zastępstwo, zlecenie i dzieło. Uczciwe przedstawienie formy zatrudnienia sprawi, że zgłoszą się osoby naprawdę zainteresowane ofertą.

• Przykład: „oferujemy umowę o pracę na zastępstwo” (oferta pracy biurowej/MonsterPolska.pl).

3. Wynagrodzenie

W Polsce wynagrodzenie to wciąż temat tabu, jednak w przypadku pracy wakacyjnej watro podać w ogłoszeniu wysokość stawki za godzinę. Jeśli taka informacja nie znajduje się w ofercie, płaca powinna być pierwszą kwestią, którą jako pracodawca podejmiesz w rozmowie z potencjalnym pracownikiem.

• Przykład: „wynagrodzenie miesięczne 1300 euro” (oferta pracy w charakterze opiekunki w Niemczech/MonsterPolska.pl).

4. Dodatki

Bardzo korzystnie w ofercie wygląda informacja o oferowanych przez pracodawcę dodatkach np. premii za dobrą sprzedaż, wyższej stawce za pracę w godzinach nocnych czy płacy za nadgodziny. Jeśli pracownik będzie mógł liczyć na darmowy posiłek także należy o tym wspomnieć.

• Przykład: „Atrakcyjne wynagrodzenie (17,78 zł brutto za godzinę na start, a już po 2 tygodniach 18,68 zł brutto za godzinę. Poza tym dodatki płacowe: dodatek do 4-brygadowego systemu 0,71 zł/godz., 5 proc. dodatku do 2 zmiany i 20 proc. dodatku do zmiany nocnej - liczone z minimalnego wynagrodzenia” (oferta pracy na wakacje dla montera/MonsterPolska.pl).

5. Zakwaterowanie

W przypadku pracy wakacyjnej, która często wiąże się z wyjazdami nad morze, w góry lub za granicę szczególnie ważną kwestią jest określenie warunków zakwaterowania. Dla pracownika ważne jest czy po przyjeździe będzie miał gdzie się zatrzymać, czy otrzyma pomoc w znalezieniu lokum i kto za nie zapłaci.

• Przykład: „Świnoujście, praca wakacyjna z darmowym zakwaterowaniem” (oferta dla sprzedawcy na wakacje/MonsterPolska.pl).

6. Wymagania

Ilu pracodawców i stanowisk, tyle wymagań. Wiele wakacyjnych stanowisk wymaga jednak tzw. książeczki sanepidu. Dla dobra siebie jako pracodawcy i pracownika należy zaznaczyć już w ogłoszeniu, że książeczka jest niezbędna. Brak dokumentu, w przypadku kontroli Państwowej Inspekcji Pracy, oznacza mandat.

• Przykład: „wymagana książeczka sanepidu” (oferta pracy dla pomocy kuchennej/MonsterPolska.pl).

7. System pracy

Zmianowość to czynnik, o którym należy informować pracowników. Wiele osób nie jest w stanie pracować na zmiany. Często to czynnik decydujący o zakończeniu pracy. Stąd szczególnie istotne jest wcześniejsze określenie zasad pracy. Równie ważne jest określenie, że praca jest np. mobilna, stacjonarna, weekendowa, 8-godzinna.

• Przykłady: „Praca w systemie zmianowym” (koordynator transportu/MonsterPolska.pl); „Cztery możliwości godzinowe: 10/16/20/25 h tygodniowo” (oferta pracy na kasie/MonsterPolska.pl).

8. Wymagane prawo jazdy

Jeśli wraz z prawem jazdy wymagany jest także od pracownika własny samochód należy zaznaczyć to w ofercie. Najpóźniej w pierwszej rozmowie należy omówić także kwestię finansowania eksploatacji samochodu. Jeśli zaś firma oferuje samochód służbowy, warto podkreślić to w ofercie pracy.
• Przykład: „Prawo jazdy kad. B, samochód służbowy: (inżynier/MonsterPolska.pl).

9. Letnie praktyki

Jeśli jako pracodawca oferujesz praktyki, koniecznie zaznacz w ofercie czy są one płatne czy bezpłatne. Szczególnie w tym drugim przypadku warto już w ogłoszeniu poinformować potencjalnych kandydatów, co zyskują odbywając staż w danej firmie oraz jakie są dodatkowe benefity.

• Przykład: „Dostęp do Centrum Rehabilitacyjno - Sportowego i Siłowni na terenie zakładu pracy” (fabryka samochodów/MonsterPolska.pl)

10. Perspektywy

Jeśli istnieje realna szansa przedłużenia umowy po sezonie wakacyjnym, warto o tym napisać w ogłoszeniu. Może to okazać się ważnym czynnikiem, który zwiększy atrakcyjność oferty.

• Przykład: „Możliwość nawiązania długofalowej współpracy” (dekarz/MonsterPolska.pl).

* Przykłady użyte w artykule pochodzą z ogłoszeń zamieszczonych w międzynarodowym serwisie z ofertami pracy MonsterPolska.pl.