Pracownik służby cywilnej może zostać urzędnikiem dopiero po pomyślnym przejściu postępowania kwalifikacyjnego. Wyjątek stanowią absolwenci KSAP, którzy nie muszą startować w tej procedurze. Postępowanie kwalifikacyjne na urzędnika służby cywilnej składa się z dwóch etapów. Pierwszy dotyczy sposobu złożenia zgłoszenia. Drugi to wzięcie udziału w postępowaniu konkursowym, który polega na sprawdzeniu wiedzy i umiejętności wymaganych od urzędników służby cywilnej.
Pracownik, który zamierza zmienić status na urzędnika, musi złożyć zgłoszenie. W dokumencie tym dyrektor generalny urzędu (w którym jest on zatrudniony) potwierdza spełnienie przez niego ustawowych wymagań oczekiwanych od osób będących podmiotami postępowania kwalifikacyjnego. Taki obowiązek wynika z art. 42 ust. 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1111 ze zm., dalej u.s.c.).
Dyrektor generalny urzędu potwierdza pracownikowi służby cywilnej, aplikującemu o uzyskanie mianowania spełnianie przez niego warunku:
● korzystania z pełni praw publicznych;
● niekaralności prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
● posiadania statusu pracownika służby cywilnej;
● posiadania co najmniej trzyletniego stażu;
● pracy w służbie cywilnej lub legitymowania się zgodą dyrektora generalnego urzędu na przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego przed upływem tego terminu, jednak nie wcześniej niż po upływie dwóch lat od nawiązania stosunku pracy w służbie cywilnej;
● posiadania tytułu zawodowego magistra lub równorzędnego;
● znajomości co najmniej jednego języka obcego spośród języków roboczych Unii Europejskiej lub jednego z następujących języków obcych: arabskiego, białoruskiego, chińskiego, islandzkiego, japońskiego, norweskiego, rosyjskiego lub ukraińskiego;
● legitymowania się statusem żołnierza rezerwy lub niepodlegania powszechnemu obowiązkowi obrony.
Dyrektor generalny urzędu potwierdza też spełnianie wymogów, które są przesłanką uzyskania mianowania przez absolwenta KSAP. Z art. 42 ust. 2 u.s.c. wynika, że osoba ta musi mieć potwierdzone posiadanie statusu pracownika służby cywilnej i znajomość co najmniej jednego języka obcego. Niektóre inne warunki wymagane w art. 40 u.s.c. (np. posiadanie tytułu zawodowego magistra lub równorzędnego czy uregulowany stosunek do służby wojskowej) są przez niego spełnione ze względu na pobieranie nauki w KSAP.
Wniosek o mianowanie nawet bez stażu
Analiza treści art. 42 ust. 2 u.s.c. prowadzi do wniosku, że do absolwentów KSAP ubiegających się o mianowanie stosuje się wymóg uprzedniego zatrudnienia w charakterze pracownika w służbie cywilnej, natomiast nie wymaga się od nich minimalnego stażu pracy. Oznacza to, że mogą oni składać wnioski o mianowanie zaraz po podjęciu zatrudnienia w służbie cywilnej.
Realizacja obowiązku nałożonego na dyrektora generalnego urzędu w art. 42 ust. 3 u.s.c. następuje w formie złożenia przez niego podpisu na formularzu zgłoszeniowym do postępowania kwalifikacyjnego lub wniosku o mianowanie w służbie cywilnej.
Zgłoszenie do postępowania kwalifikacyjnego pracownik służby cywilnej składa bezpośrednio w siedzibie KSAP albo drogą pocztową pod adresem KSAP z dopiskiem „zgłoszenie do postępowania kwalifikacyjnego”. W razie złożenia zgłoszenia drogą pocztową za datę złożenia zgłoszenia uważa się datę jego nadania w placówce pocztowej.
Niekompletne lub nieprawidłowe zgłoszenie zespół sprawdzający (powołany przez dyrektora KSAP) zwróci osobie przystępującej do postępowania kwalifikacyjnego za pokwitowaniem odbioru, w celu uzupełnienia lub poprawienia. W wezwaniu wyznaczony zostanie termin, w którym muszą być dokonane ww. czynności. Nie może być on krótszy niż 7 dni. Wyznaczony termin będzie zachowany, jeżeli przed jego upływem uzupełnione lub poprawione zgłoszenie zostanie złożone bezpośrednio w siedzibie KSAP albo nadane w placówce pocztowej. Zwracając zgłoszenie, zespół sprawdzający musi wskazać też braki lub wady wymagające uzupełnienia lub poprawienia.
Jeżeli osoba przystępująca do postępowania kwalifikacyjnego nie dokona uzupełnienia lub poprawienia zgłoszenia w wyznaczonym terminie albo uzupełnione lub poprawione zgłoszenie nie potwierdzi spełnienia przez tę osobę warunków przystąpienia do postępowania kwalifikacyjnego, to zespół sprawdzający zawiadomi o tym tę osobę, za pokwitowaniem odbioru. Wskazane zasady wynikają z par. 8 rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z 16 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej (Dz.U. nr 218, poz. 1695).
Absolwenci KSAP nie podlegają postępowaniu kwalifikacyjnemu i dlatego uprawnieni są do składania wniosku bezpośrednio o mianowanie. Adresatem tego podania jest szef służby cywilnej. Wniosek może być złożony w siedzibie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów lub za pośrednictwem poczty. Przepisy nie określają trybu jego składania. W odniesieniu do niektórych spraw można zastosować rozwiązania przyjęte do składania zgłoszeń (np. w kwestii zwrotu wniosku do uzupełnienia). Nie ma jednak podstaw do ustalania terminów, tak jak przyjęto w przypadku złożenia poprawionego zgłoszenia.
Sprawdzian wiedzy i umiejętności
Termin i miejsce przeprowadzenia sprawdzianu przewidzianego w toku postępowania kwalifikacyjnego ustala dyrektor KSAP w porozumieniu z szefem służby cywilnej co najmniej na 30 dni przed sprawdzianem. Informacje o terminie i miejscu przeprowadzenia sprawdzianu dyrektor KSAP udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej KSAP co najmniej na 14 dni przed tym terminem. Informację udostępnia się również w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Na stronie KSAP podano, że sprawdzian przewidziany w toku postępowania kwalifikacyjnego dla pracowników służby cywilnej ubiegających się o mianowanie w 2016 r., odbędzie się 2 lipca 2016 r. w Warszawskim Centrum EXPO XXI, ul. Prądzyńskiego 12/14 w Warszawie.
WAŻNE Absolwenci Krajowej Szkoły Administracji Publicznej mają gwarancję uzyskania mianowania po spełnieniu przez nich rygorów selekcyjnych.