Kancelaria wskazała w komunikacie, że uchwalona 9 listopada br. przez Sejm ustawa ma na celu uproszczenie i ograniczenie obowiązków oraz procedur podmiotów rozpoczynających działalność gospodarczą.
"Realizując ten cel ustawa przede wszystkim eliminuje obowiązek zawiadamiania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej o rozpoczęciu działalności (jej miejscu, rodzaju i zakresie oraz ich zmian), eliminując jednocześnie sankcję za niedopełnienie tego obowiązku" - napisano.
Ponadto w nowelizacji skrócono z 14 do 3 dni termin wydawania potwierdzenia o nadaniu NIP przez naczelnika urzędu skarbowego podmiotom innym niż osoby fizyczne, które rozpoczynają działalność.
Jednocześnie ustawa zapewnia Państwowej Inspekcji Sanitarnej dostęp do danych zgromadzonych w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON) oraz zgromadzonych przez ZUS na koncie płatnika składek. Na urzędy statystyczne nałożono natomiast "obowiązek udostępniania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej - z urzędu, nieodpłatnie i co kwartał - zgromadzonych w rejestrze podmiotów informacji o podmiotach deklarujących zatrudnienie pracowników w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań tych organów".
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.