Szkolenia zawodowe, prywatna opieka medyczna i udział w konferencjach branżowych to najczęściej oferowane przez pracodawców benefity - wynika z raportu „Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 roku”, wydanego przez Sedlak & Sedlak.

Wydawać by się mogło, iż najczęściej oferowanymi świadczeniami dodatkowymi są dodatkowa opieka medyczna lub zajęcia sportowe – pisze portal wynagrodzenia.pl. Tymczasem najwięcej (82 proc.) przedsiębiorstw proponuje szkolenia lub kursy zawodowe.

„Podniesienie kwalifikacji pracownika jest w interesie nie tylko samego zatrudnionego, ale i całej firmy. Dlatego pojawiają się kontrowersje, czy kursy i szkolenia zawodowe w ogóle powinny być zaliczane do benefitów. Często, w opinii zarówno pracowników jak i pracodawców, dostarczają jedynie wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do właściwego wykonywania pracy. Mimo wszystko, stanowią istotną korzyść dla osoby zatrudnionej i rozwijają szeroki wachlarz kompetencji” – ocenia Renata Kucharska-Kawalec z Sedlak & Sedlak.

Wśród popularnych świadczeń znajdują się również: podstawowa opieka medyczna (74 proc.), udział w konferencjach branżowych (74 proc.) oraz zajęcia sportowe (66 proc.). Mniejszym powodzeniem cieszą się zapomogi w przypadkach losowych (54 proc.), jak również telefon służbowy do użytku prywatnego oraz finansowanie przez przedsiębiorstwo książek czy czasopism naukowych (kolejno 55 proc.).

Dużą firmę stać na więcej świadczeń

Popularność poszczególnych świadczeń dodatkowych różni się w zależności od wielkości firmy. Przykładowo w niewielkich przedsiębiorstwach pracownicy najczęściej otrzymują od pracodawców możliwość korzystania z podstawowej opieki medycznej oraz z telefonu i komputera służbowego do celów prywatnych. W organizacjach większych, międzynarodowych, zatrudnieniu mają do dyspozycji o wiele szerszy wachlarz benefitów.

„Ważną tendencją w obszarze świadczeń pozapłacowych jest nie tylko odpowiednie dopasowanie pakietu benefitów do potrzeb pracowników, ale i realna ocena możliwości finansowych firmy w tym zakresie. Organizacje o mniejszym budżecie, nie będąc w stanie wynegocjować korzystnych pakietów wśród usługodawców, również mogą skutecznie motywować pracowników, np. poprzez współfinansowanie oferowanych świadczeń” – dodaje Renata Kucharska-Kawalec z Sedlak & Sedlak.