Część pracowników samorządowych, którzy zostali zatrudnieni ledwie kilka miesięcy temu, dostała wysokie nagrody. Czy mieszkańcy mogą domagać się od wójta ujawnienia wysokości przyznanych urzędnikom bonusów?
Część pracowników samorządowych, którzy zostali zatrudnieni ledwie kilka miesięcy temu, dostała wysokie nagrody. Czy mieszkańcy mogą domagać się od wójta ujawnienia wysokości przyznanych urzędnikom bonusów?
W takiej sytuacji należy ocenić, czy dana informacja jest informacją publiczną, a jeśli jest i co do zasady mogłaby być udostępniona, to czy dostęp do niej nie podlega któremuś z ustawowych ograniczeń, takich jak chociażby ochrona prywatności osoby fizycznej. Ograniczenie to jednak nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna rezygnuje z przysługującego im prawa. Zatem nawet jeśli dana informacja dotycząca urzędnika będzie informacją publiczną i nie będzie podlegać ograniczeniu w dostępie, to może się okazać, że dany urzędnik nie jest osobą pełniącą funkcję publiczną, i wtedy mieszkaniec nie dostanie o nim informacji. Ustawa bowiem mówi, że pytać można, lecz o takie informacje, które dotyczą nie wszystkich urzędników, lecz tylko ograniczonego grona osób pełniących funkcje publiczne, a nie każdy urzędnik będzie mieścił się w tej kategorii.
Rozważając możliwość udostępnienia informacji o np. wynagrodzeniu czy jego części osoby pełniącej funkcje publiczne, organ powinien każdorazowo analizować, czy jest ona niezbędna z punktu widzenia celów prawa do informacji publicznej, a także czy nie narusza godności i intymności osoby, której taka informacja dotyczy. Należy zwrócić również uwagę, że udzielenie informacji o wysokości środków publicznych wydatkowanych na wynagrodzenie określonego pracownika jednostki publicznej, a taka informacja ma charakter informacji publicznej, nie zawsze będzie oznaczało ujawnienie rzeczywiście wypłaconego wynagrodzenia, na które może składać się wiele elementów, jak też mogą być z niego dokonywane potrącenia z różnych tytułów. Podkreślić należy, że o ile ujawnienie wynagrodzenia „zasadniczego” funkcjonariusza nie będzie ograniczone prawem do prywatności, to już różnego rodzaju dodatki, np. o charakterze pomocy socjalnej, mogą być taką ochroną objęte (np. świadczenia związane z chorobą członka rodziny).
Potencjalnie ochronie będą podlegać także potrącenia np. z tytułu alimentów. Powyższe oznacza, że organ rozpoznając wniosek, powinien rozważyć, czy udostępnienie informacji o nagrodach przyznanych konkretnej osobie nie narusza jej prawa do prywatności. W zależności od ustaleń poczynionych przez organ – albo udzieli on żądanej informacji, albo wyda decyzję o odmowie. Wynagrodzenie jest niewątpliwie jednym z warunków wykonywania funkcji, a poza tym wypłacane jest z funduszy publicznych. Gdyby zatem uznać danych pracowników za osoby wykonujące funkcje publiczne, to informacje o ich nagrodach, zgodnie z powołanym wcześniej przepisem, nie podlegałyby ochronie, czyli informacja o nich musiałaby być udostępniona.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama