Mimo że przepisy europejskie w znaczącej mierze zapewniają prawa konsumentom, wciąż osoby niepełnosprawne mają problemy podczas podróży samolotem.

W 2016 roku sieć Europejskich Centrów Konsumenckich otrzymała kilka zapytań oraz skarg dotyczących lotniczych praw osób niepełnosprawnych.

- Niesłyszący konsument z Austrii chciał anulować rezerwację. Zgodnie z regulaminem linii lotniczej mógł to zrobić wyłącznie telefonicznie. Konsument postanowił napisać do przewoźnika, prosząc o zrobienie wyjątku i anulowanie rezerwacji na podstawie pisemnej prośby. Linia lotnicza odrzuciła prośbę pasażera.

- Linie lotnicze opóźniły dostarczenie wózka inwalidzkiego polskiego pasażera. Konsument po wylądowaniu był zmuszony wypożyczyć wózek i oczekiwać na dostarczenie jego własności. Linia lotnicza zwróciła mu koszty wypożyczenia.

- Starsza kobieta (Holenderka) miała lecieć z Amsterdamu do Sofii. Po przybyciu otrzymała pomoc obsługi lotniskowej, ponieważ miała problemy z chodzeniem. Pracownik lotniska pomógł dostać się konsumentce do bramki – jednak niewłaściwej, ponieważ poruszała się wolno w wyniku całej sytuacji spóźniła się na lot.

Prawa osób niepełnosprawnych oraz o ograniczonej sprawności ruchowej
- Bezpłatny przewóz sprzętu medycznego
- Bezpłatny przewóz wózka inwalidzkiego (nie więcej niż dwóch urządzeń na jednego pasażera umożliwiających poruszanie się) oraz psa przewodnika
- Pomoc w przedostaniu się z wyznaczonego miejsca na lotnisku do samolotu oraz z samolotu do określonego miejsca po przylocie, z uwzględnieniem procesu wsiadania i wysiadania z samolotu np. asysta w dotarciu na taksówkę.
- Jeżeli jest to konieczne - pomoc przy przenoszeniu bagażu



Uwaga! Nie tylko osoby poruszające się na wózku inwalidzkim mogą korzystać z pomocy na lotnisku. Potrzebę pomocy mogą zgłaszać wszyscy o ograniczonej sprawności ruchowej np. osoby starsze, niewidomi, niedosłyszący.

Obowiązki pasażera
- Pasażerowie, którzy chcą skorzystać z pomocy powinni poinformować linie lotniczą lub organizatora wycieczki o ich potrzebach przynajmniej 48 godziny przed lotem.
- Jeżeli lotnisko nie zapewnia asysty, pasażer powinien skontaktować się z jego kierownictwem.

Odpowiedzialność przewoźnika
- Linie lotnicze odpowiedzialne są za problemy z lotem, bagażem oraz za powiadomienie lotniska o konieczności udzielenia pomocy pasażerowi.
- Przewoźnik lotniczy odpowiada za problemy związane z przewozem wózka inwalidzkiego (opóźnienie, uszkodzenie), na zasadach podobnych jak
w przypadku bagażu.


Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie