Podatnicy mogą przesłać drogą elektroniczną zeznania roczne. W tym celu muszą mieć odpowiednie oprogramowanie. Wyjaśniamy, jak to zrobić za pomocą aplikacji udostępnionej przez Ministerstwo Finansów.
Podatnicy mogą przesłać drogą elektroniczną zeznania roczne. W tym celu muszą mieć odpowiednie oprogramowanie. Wyjaśniamy, jak to zrobić za pomocą aplikacji udostępnionej przez Ministerstwo Finansów.
Do urzędu skarbowego możemy 0nline przesłać formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 oraz PIT-39.
Krok 1 – wybierz metodę e-rozliczenia
Podatnicy mają do wyboru trzy możliwości:
● formularze interaktywne,
● aplikację e-Deklaracje Desktop,
● oprogramowanie zewnętrznego producenta.
Osoby korzystające z komercyjnego oprogramowania do rozliczeń PIT, które daje możliwość przesłania zeznania przez internet, po wypełnieniu deklaracji powinny ją wysłać bezpośrednio z programu.
Podatnicy, którzy chcą skorzystać z rozwiązań proponowanych przez Ministerstwo Finansów – formularzy interaktywnych lub aplikacji – muszą zdecydować, które rozwiązanie jest dla nich korzystniejsze. Formularze interaktywne trzeba pobrać samodzielnie ze strony www.e-deklaracje.gov.pl, a ponadto działają jedynie na komputerach z zainstalowanym systemem operacyjnym z grupy Windows. Gdy podatnik chce sprawdzić stan prawny, musi szukać informacji np. w internecie. Aplikacja z kolei jest oddzielnym programem, instalowanym na komputerze, w której zgromadzone są wszystkie narzędzia niezbędne do wypełnienia i przesłania e-PIT. DGP rekomenduje aplikację, ponieważ jest to metoda nieco prostsza niż formularze i dostosowana do większej liczby komputerów (pracujących na systemach operacyjnych z grupy: Windows, Apple oraz Linux).
W dalszej części skupimy się na tym, jak wysłać e-PIT za 2012 r., korzystając właśnie z aplikacji.
Krok 2 – pobierz i zainstaluj program
Wejdź na stronę: www.e-deklaracje.gov.pl, kliknij w zakładkę „Do pobrania” i ściągnij na komputer:
● instalator aplikacji e-Deklaracje Desktop (po uruchomieniu zainstaluje również pozostałe niezbędne programy) lub
● aplikację oraz oprogramowanie niezbędne do jej prawidłowego działania (dotyczy osób, które nie chcą korzystać z instalatora),
– środowisko uruchomieniowe Adobe AIR w minimalnej wersji 2.0,
– wtyczkę do przeglądarek internetowych Adobe Flash Player w minimalnej wersji 9.0.115,
– program do odczytu dokumentów PDF Adobe Reader w minimalnej wersji 8.1.4.
Zainstaluj oprogramowanie i uruchom aplikację.
Krok 3 – wejdź w katalog formularzy
Aplikacja składa się z czterech okien. Aby wypełnić zeznanie, wejdź w „Katalog formularzy”, a następnie kliknij w druk, który będziesz wypełniał (np. PIT-36, PIT-37, PIT-38), i go otwórz.
Krok 4 – wypełnij formularz PIT
Pamiętaj o tym, że:
● osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, niebędące podatnikami VAT, wpisują PESEL,
● musisz wybrać sposób opodatkowania, podać urząd skarbowy, dane adresowe,
● musisz wpisać dane o przychodach, kosztach, pobranych zaliczkach na podatek dochodowy,
● musisz wykazać pobrane składki na ubezpieczenia społeczne, a później ubezpieczenie zdrowotne,
● musisz wpisać kwoty odliczeń wykazanych w załącznikach PIT-O, PIT-D (dodatkowo trzeba zaznaczyć w formularzu PIT, ile załączników wypełniamy),
● musisz obliczyć podatek należny,
● możesz wypełnić wniosek o przekazanie 1 proc. organizacji pożytku publicznego,
● musisz podać informacje o załącznikach,
● musisz podpisać zeznanie.
Krok 5 – sprawdź poprawność danych
Kliknij w pole „Sprawdź poprawność”, które znajduje się w prawym górnym rogu formularza PIT. Program wskaże ewentualne błędy formalne (np. niewypełnienie rubryki lub błędny format PESEL), które musi poprawić podatnik. Jeśli wszystkie dane się zgadzają, kliknij „Dalej”.
Krok 6 – podpisz formularz
Na środku ekranu pojawi się formularz, w którym musisz podać dane autoryzujące do podpisania dokumentu. W praktyce trzeba wpisać jedynie kwotę przychodu za rok 2011 (pozostałe dane zostaną wpisane automatycznie przez program). Następnie kliknij „Kontynuuj wysyłanie”. Program wyświetli podstawowe informacje o podatniku, po czym trzeba kliknąć „Wyślij”. Aplikacja prześle formularz do urzędu skarbowego oraz poda numer referencyjny, który służy do automatycznego pobrania urzędowego potwierdzenia odbioru (UPO).
Krok 7 – zapisz dokument
Po wysłaniu e-PIT można ponownie otworzyć formularz i nacisnąć klawisz F8 na klawiaturze komputera. Pojawi się wtedy możliwość zapisania zeznania na dysku lub wydrukowania go.
Krok 8 – pobierz potwierdzenie
Ostatnim krokiem jest pobranie urzędowego poświadczenia odbioru. W tym celu trzeba wejść w „Moje rozliczenia” w panelu głównym aplikacji. W prawym dolnym rogu znajduje się pole „Dodaj numer referencyjny do monitorowania”. Po kliknięciu w nie otworzy się okno, w którym należy wpisać ten numer. Następnie można sprawdzić, czy UPO jest już dostępne w zakładce „Wysłane – przyjęte”. Jeśli potwierdzenie od razu się nie pojawi, można zamknąć aplikację i po jakimś czasie znów ją otworzyć. System ma 24 godziny na wydanie UPO. Po otrzymaniu poświadczenia warto je zapisać na dysku komputera (należy wcisnąć klawisz F8) lub wydrukować.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama