Uczestnicy postępowań i ich pełnomocnicy przed rozprawą online skorzystają z wirtualnej poczekalni. Otrzymają ponadto wiadomości o opóźnieniu rozprawy zdalnej, zmianie jej terminu lub odwołaniu.
O nowych funkcjonalnościach powiadomił prezes Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu sędzia Jacek Saramaga w piśmie przesłanym do prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej Przemysława Rosatiego. Zmiany mają być wdrażane w IV kw. br. w sądach powszechnych korzystających z platformy Jitsi dostarczanej przez Ministerstwo Sprawiedliwości.
Sprawą zajmuje się SA we Wrocławiu, w nim bowiem działa Centrum Kompetencji i Informatyzacji Sądownictwa. W lipcu br. prezes Rosati w korespondencji z prezesem Saramagą zwrócił uwagę na problemy związane z organizacją rozpraw zdalnych.
„Niejednokrotnie adwokaci lub aplikanci adwokaccy wraz ze stronami postępowań oczekujący na wywołanie sprawy nie mają informacji o opóźnieniu lub o planowaniu wywołania sprawy z opóźnieniem” – napisał prezes NRA. Jak wskazał, dezorganizuje to planowane czynności i wielokrotnie wywołuje niezrozumienie u stron postępowania.
W odpowiedzi prezes Saramaga przyznał, że dotychczas informowanie o opóźnieniu lub planowanym późniejszym wywołaniu sprawy było niemożliwe z przyczyn techniczno-organizacyjnych. Z uwagi na rosnące zainteresowanie udziałem w postępowaniu zdalnym ze strony uczestników, a także mając na uwadze procedowaną zmianę kodeksu postępowania cywilnego, SA we Wrocławiu przygotował modyfikację rozszerzającą integrację systemu wideokonferencyjnego Jitsi z komponentami systemu Cyfrowej Rejestracji Przebiegu Rozpraw Sądowych.
Dzięki temu możliwe będzie skorygowanie wyznaczonego terminu rozprawy online, uwzględniające zmianę daty, odwołanie rozprawy oraz opóźnienie powstałe w wyniku przedłużającego się wcześniejszego posiedzenia. Strony postępowania, które podały wcześniej swój adres poczty elektronicznej w sekretariacie wydziału organizującego rozprawę, otrzymają stosowne powiadomienie e-mailowe. Komunikat o opóźnieniu rozprawy zdalnej do 120 minut pojawi się ponadto na planszy początkowej przed uwierzytelnieniem uczestnika.
Inną nowością będzie wirtualna poczekalnia. Jest to przestrzeń, w której nastąpi dodatkowa weryfikacja uczestników postępowania przed ich skierowaniem do właściwej rozprawy. Proces przechodzenia pomiędzy poczekalnią a rozprawą będzie w pełni zautomatyzowany. Uczestnicy będą mieli możliwość samodzielnego opuszczenia spotkania, powtórnego dołączenia do poczekalni oraz zachowania kontroli nad mikrofonem i kamerą.©℗