Państwa członkowskie są zobowiązane wyznaczyć odpowiednie organy do wydawania operatorom platform nakazu usunięcia konkretnych treści

Wiktor Czeszejko-Sochack,i radca prawny, Kancelaria Adwokacka adw. Krzysztof Czeszejko-Sochacki
Rada UE przyjęła 16 marca 2021 r. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie przeciwdziałania rozpowszechnianiu w internecie treści o charakterze terrorystycznym z 29 kwietnia 2021 r. o szybkim i efektywnym usuwaniu treści terrorystycznych z internetu (dalej „rozporządzenie”). Weszło ono w życie 20. dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (czyli od 27 czerwca 2021 r.), a ma być stosowane od 7 czerwca 2022 r. (państwa członkowskie UE i platformy internetowe mają rok na ich pełną implementację) i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich UE. Państwa członkowskie UE mogą poddawać sankcjom nieprzestrzeganie przepisów i decydować o wysokości kar, które będą proporcjonalne do charakteru naruszenia.
Rozporządzenie dotyczy takich treści jak teksty, obrazy, nagrania dźwiękowe albo filmy wideo, które podżegają do przestępstw terrorystycznych, nakłaniają do nich lub przyczyniają się do nich, zawierają instrukcje ułatwiające popełnienie przestępstwa lub nakłaniają do udziału w grupie terrorystycznej.
Rozporządzenie stosuje się do dostawców usług oferujących swoje usługi w Unii Europejskiej, niezależnie od miejsca ich głównej jednostki organizacyjnej, w zakresie, w jakim publicznie rozpowszechniają informacje.
Zgodnie z motywem 17 preambuły platformy będą miały maksymalnie godzinę na usunięcie lub zablokowanie dostępu do treści oznaczonych jako terrorystyczne, tj. tekstów, zdjęć, memów, nagrań audio lub wideo, które podżegają do przestępstw terrorystycznych, nakłaniają do nich lub przyczyniają się do nich, zawierają instrukcje ułatwiające popełnienie przestępstwa lub nakłaniają do udziału w grupie terrorystycznej. Regulacje obejmują także treści zawierające wskazówki, jak wytwarzać i stosować materiały wybuchowe, broń palną lub inne rodzaje broni, które mogłyby zostać wykorzystane w celach terrorystycznych (motyw 11).
Z zapisów wyłączono materiały zamieszczane w celach edukacyjnych, dziennikarskich, artystycznych bądź badawczych, w tym mające na celu uświadamianie, przestrzeganie lub informowanie użytkowników (motyw 12). Na podstawie powyższego motywu państwa członkowskie UE są zobowiązane wyznaczyć odpowiednie organy, które będą miały uprawnienia do wydawania operatorom platform nakazu usunięcia konkretnych treści (motyw 18). Decyzje te będą mieć charakter transgraniczny, co oznacza, że wydawane w jednym państwie członkowskim UE będą obowiązywać w całej Unii. W przypadku nieprzestrzegania prawa platformom grożą kary, a ich wysokość zależeć będzie od charakteru naruszenia i wielkości firmy (motyw 45 i art. 18 rozporządzenia).
Jak wynika z rozporządzenia, platformy nie mają ogólnego obowiązku monitorowania lub filtrowania treści, jeśli jednak kompetentne organy krajowe ustalą, że dostawca jest narażony na kontakt z treściami terrorystycznymi, to będzie zobowiązany podjąć konkretne środki, aby zapobiec ich rozpowszechnianiu. Do niego będzie należała decyzja, jakie konkretne środki zapobiegawcze podejmie (zatrudni moderatorów czy zdecyduje się na algorytmy). Automatyczne filtrowanie treści powinno się jednak odbywać pod nadzorem człowieka i z przestrzeganiem prawa obywateli do wolności słowa. Rozporządzenie nie precyzuje, jakie konkretnie środki należy podjąć. ©℗