W Sejmie procedowany jest obecnie projekt zmiany ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego (druk 1090 – pierwotny projekt wniesiony przez Komisję Ustawodawczą, druk 1210 – sprawozdanie komisji) dotyczący instytucji stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej wydanej z rażącym naruszeniem prawa. Projekt ten, w szczególności po poprawkach komisji nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach, jedynie pozornie zmierza do realizacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 12 maja 2015 r. (sygn. akt P 46/13). TK orzekł wówczas, że w niektórych przypadkach niezgodne z konstytucją jest stwierdzanie nieważności decyzji administracyjnych wydanych z rażącym naruszeniem prawa, o ile od ich wydania nastąpił „znaczny upływ czasu”.
Wyrok trybunału zapadł na kanwie specyficznego stanu faktycznego korzystnego dla byłego właściciela nieruchomości dekretowej warszawskiej, a jego zakres ogranicza się do „decyzji administracyjnych stanowiących podstawę nabycia prawa lub ekspektatywy nabycia prawa”. Projekt rozszerza zakres wyroku, proponując rozwiązania niekonstytucyjne, będące nie do przyjęcia w demokratycznym państwie prawa. Wydaje się, że projektodawcy zmierzają do zrealizowania ukrytego celu, jakim jest niemal całkowite pozbawienie możliwości restytucji mienia przejętego w PRL.
Pierwotny projekt pozostawiał pole do dyskusji
Pozostało
87%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama